31.7.2020

התרופות המקובלות לטיפול בהתמכרויות: אזהרות, תופעות לוואי וסיכונים

תעשיית התרופות פיתחה ליין של תרופות לגמילה מסמים. כמו בכל עסק, המטרה היא לבסס את התעשייה המתרחבת של מכוני הגמילה ולהגדיל את מחזור המכירות של התרופות החוקיות אשר נהוג לתת לנגמלים. כדי למקסם רווחים צריך לגרום לעלייה במספר המכורים. הרבה מכורים = הרבה מכירות.


מתדון (אדולן) 

משמש לטיפול במתמכרים לאופיאטים והירואין, כמו כן הוא משמש גם לטיפול בתופעות הלוואי וההשפעות של כאבים כרוניים.
תרופות לגמילה מסמים


תופעות לוואי: עצירות, סחרחורת, עייפות, כאב ראש, הזעה, בחילות והקאות, בעיות נשימה, אנורקסיה, אדמימות בעור, גרד וכוורות, אלרגיה, שינויים במצב הרוח, בעיות בתפקוד המיני, עוויתות, מוות פתאומי, לחץ דם נמוך, הפרעות בקצב הלב, גינקומסטיה [הינה הגדלה שפירה של הרקמה הבלוטית (Glandular) בשדיים בגברים], בעיות במתן שתן, בצקת,
בעיות ראייה.

אזהרות: המתדון קיבל אזהרת קופסה שחורה. המשמעות היא שנטילת התרופה עלולה לעורר תופעות לוואי חמורות אשר עלולות להוביל למוות. הסיכון העיקרי בשימוש במתדון הוא, שהמתדון מדכא את התפקוד של מערכת הנשימה.
המתדוןן אינו מומלץ למי שסובל מבעיות בדרכי הנשימה, למי שנמצאו אצלו רמות גבוהות בדם, של דו תחמוצת הפחמן,
למי שסובל מחסימות במעיים ולאנשים שסובלים ממחלות לב.

המתדון הוא סם חזק מאוד אשר עלול לגרום לסיבוכים רציניים, כולל מוות. בשנת 2006, ה- FDA פרסם עלון מידע תחת הכותרת "שימוש במתדון לטיפול בכאבים עלול לגרום למוות".  במאמר של "הניו-יורק טיימס" משנת 2011 הובאו ציטוטים של סטטיסטיקאים פדרליים אשר ציינו, כי בין השנים 1999 ו -2005 בלבד, נרשמו 4,462 מקרי מוות כתוצאה משימוש במתדון.

המתדון משווק גם בשמות: Dolophine, Symoron, Amidone, Methadose, Physeptone, Heptadon, Phy,
השם הגנרי: מתדון Methodone.

סובוקסון (סובוטקס)

תרופות לטיפול בהתמכרויות


סובוקסון, [בופרנופרין ונלוקסון] היא תרופה מהסוג המכונה אופיואידים סינטטיים-למחצה, הן משמשות לטיפול בכאב חמור ומתון, בכאב כרוני (למרות הסיכון להתמכרות, נטילת מנת יתר לא מכוונת ומוות), במטופלים שאינם מפתחים סבילות לאופיואידים (במינונים נמוכים), ולטיפול בהתמכרות לאופיואידים.

תופעות לוואי: צהבת, תגובה אלרגית שעלולה לגרום לאנפילקסיס [זוהי תגובה אלרגית לא תקינה ומהירה של מערכת החיסון לאלרגן מסוים, בה משתחרר היסטמין מן הרקמות - הדבר עלול לגרום למוות], פריחה, תופעות לוואי בדרכי הנשימה כגון דיכוי נשימה, היפרוונטילציה [זוהי תופעה של נשימת יתר המופיעה באופן פיזיולוגי או פתולוגי כאשר ריכוז הפחמן הדו-חמצני גבוה מדי], התמכרות ושימוש לרעה, תופעות של גמילה בעת הפסקת התרופה, תמותה אצל חולים שמפתחים סבילות  לתרופה, התרחבות של כלי הדם, הזעת יתר, כאבי בטן, עצירות, בחילות, הקאות, כאבי ראש, נדודי שינה, כאב, פסיכוזה מלווה בהזיות.

אזהרות: השימוש בסובוקסון, כמו בתרופות אחרות מסוגה, חושף את הצרכנים בפני סכנת התמכרות ושימוש לרעה. בשל הסיכון הגבוה להתמכרות ושימוש לרעה, הוחלט שרק רופאים מתחומי התמחות ספציפיים, יהיו רשאים לרשום למטופליהם תרופות מהסוג הזה.

למי אסור ליטול סובוקסון
  • כאשר החולה סובל מבעיות אבדומינליות, 
  • כאשר החולה סובל מהתמכרות קשה לאלכוהול,
  • לסובלים מאי ספיקת כליות ,
  • לחולים במחלת אדיסון,
  • לסובלים מתפקוד לקוי של דרכי המרה,
  • לפגועי ראש [עלולים ללקות בתרדמת] ,
  • לסובלים מפגיעות תוך-גולגולתיות [סיכון לעלייה בלחץ של הנוזל השדרתי],
  • לסובלים מבעיות בתפקודי מערכת הנשימה [כגון: מחלת ריאות חסימתית כרונית, עלול להיווצר מצב של היפוקסיה - מצב פתולוגי של חוסר חמצן בתאי הגוף עקב חסימה של אספקת החמצן לגוף , או היפרקפניה - מצב של עלייה בלחץ החלקי של הפחמן הדו-חמצני הננשם (CO2) בגלל עצירת-נשימה או בשל דיכוי נשימתי,
  • לחולים אשר נוטלים בנזודיאזפינים, 
  • לחולים קשישים או לחולים חלשים,
  • לחולים הסובלים מבעיות בכבד [כגון: דלקת כבד cytolytic, צהבת, אי ספיקת כבד חריפה, נמק בכבד, תסמונת כבד כלייתית או אנצפלופתיה כבדית), חשופים לסכנת חיים עם השימוש בסובוקסון.
  • לחולים שסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס,
  • חולים שסובלים תת לחץ דם,
  • חולים הסובלים מהיפרטרופיה של הערמונית או מתעלת שופכה צרה,
  • חולים הסובלים מדיכוי נשימתי
  • חולים הסובלים מפסיכוזה
תרופה שפותחה לשליטה בהפרעות אכילה והשמנת יתר. ב-2010 משרד הבריאות החליט להכניס אותה כתרופה לטיפול בגמילה מאלכוהול.

תופעות לוואי: עצירות,שלשולים, סחרחורות, יובש בפה, כאבי ראש, בחילות, הקאות, נדודי שינה, תגובות אלרגיות חמורות [פריחה, כוורות, גירוד, קשיי נשימה, פצעים כואבים בפה או סביב העיניים, לחץ בחזה, נפיחות - בפה, בפנים, בשפתיים, בגרון, או בלשון; נפיחות בבלוטות הלימפה, צרידות יוצאת דופן]; כאבים בחזה; בלבול; הזיות; עילפון; דופק מהיר או לא סדיר; כאבי שרירים וכאבי פרקים; שינויים קיצוניים במצב הרוח, החמרה במצב הכללי [למשל, בעיות ריכוז, דיכאון, התקפי פאניקה, תוקפנות, חרדה, אימפולסיביות, עצבנות, עוינות, אופוריה קיצונית, חוסר מנוחה); עוויתות, התכווצות שרירים, תחושת נמנום מתמשכת; קוצר נשימה או נשימה איטית ורדודה; מחשבות אובדניות או ניסיונות להתאבד; סימפטומים של בעיות בכבד [למשל, שתן כהה, צואה בהירה, בחילות, אובדן מתמשך של תיאבון, כאבי בטן עזים, הצהבה של העור או העיניים].

למי אסור ליטול נלטרקסון: לנשים מניקות או בהריון או שמתכננות להיכנס להריון, לנוטלים תרופות, כולל תרופות ללא מרשם, תרופות טבעיות, או תוספי תזונה,למי שאלרגי לתרופות, מזון, או חומרים אחרים, למי שיש היסטוריה (אישית או משפחתית) של הפרעה דו-קוטבית (מאונייה דיפרסיה),לסובלים מהפרעות נפשיות (למשל: מחשבות אובדניות או עבר של ניסיון או נסיוניות להתאבד, התמכרות לאלכוהול או לסמים), לחולי סוכרת, למי שסובל מרמות חמצן נמוכות בדם, למי שסובל מבעיות בכליות, למי שיש לחץ דם גבוה, לחץ תוך עיני מוגבר או גלאוקומה, למי שסובל מבעיות בכלי הדם, למי שסובל מפגיעת ראש, גידול או זיהום במוח או בחוט השדרה, למי שחווה בעבר שבץ מוחי, בעיות לב (למשל: התקף לב), למי שסובל מרמות סוכר נמוכות בדם, למי שסובל מחוסר נתרן מבעיות  בתפקוד הכבד, למי שצורך אלכוהול, למי שצורך תרופות אשר מכילות מתילן כחול.

אזהרות: נלטרקסון לא אושר לטיפול בדיכאון, בבעיות נפשיות או לטיפול בהפרעות במצב הרוח. נלטרקסון מכיל בופרופיון, מרכיב שנמצא בתרופות לטיפול בדיכאון. תרופות נוגדות דיכאון עלולות להעלות את הסיכון למחשבות אובדניות ולהגביר את הנטייה להתנהגות מסוכנת אצל ילדים, בני נוער, ומבוגרים צעירים. אצל הסובלים מדיכאון ובעיות נפשיות אחרות, התרופה עלולה להגביר את הנטייה להתאבדות. 

הציבור משלם בבריאות על הצביעות של משרד הבריאות ושל הנהגה שמתעקשת להמשיך להונות את הציבור ממניעים זרים, הנהגה שמקפידה להסתיר את מספר החולים שמתמכרים, ניזוקים פיזית או נפשית או ומתים כתוצאה משימוש בתרופות מרשם, הנהגה שמחזקת את השקרים של חברות התרופות, של תעשיית הפארמה, של הרשות למלחמה בסמים, מאמצת מדיניות של פגיעה בחולים למטרות רווח ומפיצה דיסאינפורמציה כדי שהציבור לא יידע שהקנאביס יעיל יותר, ידידותי יותר, ממכר הרבה פחות ויותר מועיל ממזיק, בהשוואה לתרופות מרשם אופיאטיות.

תופעות הלוואי "המסוכנות" של הקנאביס: 
תיאבון בריא, מצב רוח טוב ובמקרה של צריכה מוגזמת:
שינה טובה ומתוקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר