22.10.2014

מחקר חדש: צריכת קנאביס אינה פוגעת ב-IQ

בשנת 2012, עלה לכותרות בתקשורת הבינלאומית, מחקר של אוניברסיטת דיוק שהתיימר למצוא הקשר בין צריכת קנאביס כבדה לבין ירידה ב-IQ בקרב בני נוער. מדענים אחרים, הטילו ספק בממצאים כמעט מיד: קרל הארט מאוניברסיטת קולומביה הדגיש כי לא ניתן לקבל מסקנות מכלילות בהסתמך על קבוצת מדגם קטנה כל כך, 38 במספר.

ואז, שישה חודשים מאוחר יותר, התפרסם מחקר נוסף באותו כתב העת, שחקר את מידת אמינותו של המחקר הקודם, שפרסמה אוניברסיטת דיוק. החוקרים שמו את הדגש על מספר "גורמים מבלבלים", שלטענתם, המחקר של אוניברסיטת דיוק, לא לקח בחשבון וסיכמו: "זה לא יהיה בוטה מדי לומר, כי התוצאות מפוקפקות, המתודולוגיה פגומה והמסקנות הנסיבתיות הוסקו על בסיס תוצאות ראשוניות..."

כעת, מחקר חדש שיוצא מהקולג' האוניברסיטאי שבלונדון, מחזק את הראיות בנוגע לכך שהממצאים של אוניברסיטת דיוק לא אמינים. המחקר מתבסס על, מדגם גדול הרבה יותר של קטינים ובני נוער ( בהשוואה למחקר של דיוק, בו השתתפו 38 נבחנים בלבד), במחקר זה נבחנו  2,612 ילדים. הנבדקים - ילדים שנולדו באזור בריסטול בבריטניה בין השנים, 1991 ו -1992. הילדים עברו בחינה שבדקה את רמת ה- IQ שלהם  בגיל 8  ומאוחר יותר בגיל 15. מסקנת המחקר: "אין קשר בין צריכת קנאביס לבין ירידה ברמת ה-IQ בגיל 15" גורמים כאשר בלבול - אלכוהול להשתמש, שימוש סיגריה, חינוך אימהי, ואחרים - נלקח בחשבון. גם שימוש כבד במריחואנה לא היה קשור עם IQ. גם כאשר הוכנסו לניסוי גורמים מבלבלים כמו: שימוש באלכוהול, עישון טבק, החינוך מהבית, ואחרים - צריכת קנאביס לא הוכיחה כל קשר לפגיעה ברמת ה-IQ.

"נמצא קשר חזק במיוחד בין צריכת אלכוהול לבין פגיעה ברמת ה- IQ," כך עורכי המחקר. "לא נמצאו גורמים אחרים שגרמו לשינויים ב- IQ."


יחד עם זאת המחקר בבריטניה מצא כי צריכה מוגזמת, עלולה לגרום ללקויי למידה קלים בין משתמשי הקנאביס הכבדים ביותר. קבוצה זו של תלמידים (בני 16), השיגו תוצאות נמוכות ב- 3%  מיתר התלמידים,  גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמים מבלבלים (טבק, אלכוהול, חינוך, סביבה וכדומה).

בהודעה נלווית למחקר, שקלייר מוקריז, העורכת הראשית של המחקר מסרה לעיתונות,  היא הדגישה כי "מדובר במסר בעל פוטנציאל בריאותי חשוב לציבור -  האמונה בפיקציה שהקנאביס מזיק, מסיטה את תשומת  הלב ואת המודעות מהתנהגויות אחרות שעלולות להיות מזיקות יותר". 

גיא גודווין בוחן מאוניברסיטת אוקספורד סיכם: "ההתמקדות הנוכחית בניזקי הקנביס לכאורה, עשוי להעיב על העובדה, כי לרוב נוהגים לעשות קורלציה בין צריכת קנאביס לבין שימוש בסמים אחרים ובין גורמים אחרים כמו אורח חיים, גורמים שהם לרוב משמעותיים יותר בחייו של אדם מהקנאביס שהוא צורך או לא צורך".

זוהי נקודת מפנה. רבים מהמטילים ספק בלגליזציה, מתמקדים אך ורק בנזקים הפוטנציאלים. אך צריכת קנאביס היא רק אחת מני מהתנהגויות רבות שעשויות להשפיע על אורח חיינו. ברוב המקרים להתנהגויות אחרות, צפוי להיות תפקיד הרבה יותר נרחב בקביעת גורלו של אדם או אורח חייו.

זה מסביר באופן חלקי, את הסיבה לכך שהרגולציה שנעשתה במדינות אחרות בעשור האחרון, הכוללת את הסדרת השימוש במריחואנה למטרות פנאי, לא הביאה להשחתה חברתית חסרת תקדים, בניגוד לנבואות השחורות של המתנגדים ללגליזציה.

הגיוני וסביר להניח, כי שימוש מוגזם בכל חומר פסיכואקטיבי שהוא, עלול לגרום לביצועים ירודים בלימודים. לכן במדינות שבהן יש לגליזציה  - כמו קולורדו ווושינגטון  - גיל המשתמשים הוגבל על פי חוק ל-21 ומעלה.

מחקר זה הוא החוליה האחרונה בשרשרת ראיות, המצביעות על כך שאין זה הגיוני, להתמקד בצריכת קנאביס ולהדחיק את כל יתר הגורמים.

NO MARIJUANA DOESN'T LOWER YOUR IQ By Christopher Ingraham

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר