9.3.2014

"מיסטר - X" - מאת קארל סייגן הפרקליט של הקנאביס

עכשיו כשהלגליזציה של הקנאביס (מריחואנה), צוברת תאוצה וכמעט בכל יום שומעים על עוד מדינה שמצטרפת למדינות שכבר החלו ברגולציה של חוקי הקנאביס, מן הראוי לכבד את זכרו של אחד מתומכיו הנלהבים ביותר שהיו לקנאביס, בתקופה שבה היה הרבה פחות פופולרי לסנגר על "זרע השטן".


קארל סייגן (1934-1996), אסטרונום, אסטרופיזיקאי, קוסמולוג, סופר אמריקאי וחסיד נלהב של הקנאביס, היה בנם של סם סייגן פועל טקסטיל ושל רחל מולי גרובר עקרת בית, זוג מהגרים יהודים מאוקראינה שהתיישבו בניו יורק; סייגן זכה במהלך חייו, לכבוד רב ולפרסים רבים על עבודתו כמתווך בין המדע לתרבות, בין היתר הוא זכה בפרס פוליצר על ספרו "הדרקונים מעדן", על הסדרה התעודית "קוסמוס" - מסע אישי ועל רב המכר "קונטאקט". הוא נחשב לאחד מהיחצנים הטובים ביותר שידע המדע, הודות לכריזמה שלו וליכולתו להעביר רעיונות מדעיים ונושאים תרבותיים בפשטות כובשת, הוא הצליח להשפיע על הציבור הרחב ולגרום לרבים לפנות לקריירה בתחום המדעים.

ב-1969 סייגן כתב מאמר, תוך שימוש בשם הבדוי "מר. X", במאמר הוא תיאר את היתרונות האישיים שלו מעישון מריחואנה. המאמר הופיע בסופו של דבר בספר "Reconsidering Marijuana" בשנת 1971. בן 35 בזמנו, סייגן הסביר כיצד הסם הגביר את חוויותיו החושיות, העניק לו הערכה לתחום הרוחני ("תחושה של חיבור עם הסביבה שלי, חיה ודוממת"), הגביר את ההנאה שלו ממין ואפשר לו להשיג כמה תובנות "מהפכניות" בתחומים כמו מדע, רוחניות ובעיקר בתחום החברתי. הסם גם העיר בו את החוש לאמנות ולמוזיקה. הוא כתב:

"חווית השימוש בקנאביס שיפרה מאוד את ההערכה שלי לאמנות, נושא שמעולם לא הערכתי הרבה לפני כן. הבנת כוונות האמן שיכולתי לחוות בהשפעת הקנאביס לא הייתה אותה חוויה בלעדיו. זהו אחד מהגבולות האנושיים הרבים, שקנאביס עזר לי לחצות... חל שיפור דומה מאוד בהערכתי למוזיקה עם קנאביס. בפעם הראשונה הצלחתי לשמוע את החלקים הנפרדים של הרמוניה בת שלושה חלקים ואת העושר של הקונטרפונקט. מאז גיליתי שמוזיקאים מקצועיים יכולים די בקלות להחזיק חלקים נפרדים רבים בו זמנית בראשם, אבל זו הייתה הפעם הראשונה עבורי."

מוזמנים לקרוא את המאמר המלא כאן.

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר