16.2.2014

תרופות מרשם ותרופות מדף בהשוואה לקנאביס רפואי

טענות הרופאים מופרכות לנוכח מספר האנשים בעולם שעישנו קנאביס כל ימי חייהם והם נותרו בריאים, מתפקדים, נוהגים ואינם סובלים משום מחלה, סינדרום או סימפטום שנגרם עקב השימוש בקנאביס (פול מקרטני מהחיפושיות עישן קנאביס מנעוריו ועד גיל 70 "אני מפסיק כדי להיות דוגמה טובה יותר לבתי בת ה-8", השחקן וודי הרלסון, הבימאי פרנסיס פורד קופולה ועוד רבים, טובים ובריאים). טענות מופרכות לנוכח עדויות של מטופלים, שהקנאביס עוזר להם להתגבר על מחלות, סינדרומים וסימפטומים ומשפר את איכות חייהם, מבלי לחשוף אותם לתופעות לוואי קשות ולסכנת פגיעה בתפקוד של איברים פנימיים, כפי שקורה בעת השימוש בתרופות פרמקולוגיות.

טענות מופרכות לנוכח העובדות הבאות:

  • הרופאים בישראל, אינם חוששים ודואגים לציבור החולים, כאשר הם רושמים תרופות אשר עלולות לגרום לדיכאון ולמחשבות אובדניות (סימבלטה, נאורונטין).
  • הרופאים בישראל, אינם חוששים ודואגים לציבור החולים, כאשר הם רושמים תרופות אשר עלולות לגרום לאי ספיקת לב, לאי ספיקת כבד, לאי ספיקת כליות ואפילו למוות (ליריקה, אטופן, אקמול, אופטלגין).
  • הרופאים בישראל, אינם חוששים ודואגים לציבור החולים עקב כך שאופטלגין (דיפירון) שנאסר לשימוש במרבית מדינות העולם, כיוון שהוכח שהא גורם לקריסת מח העצם, נמכר אצלנו ללא מרשם!
  • העובדה שתרופות כמו נורופן, אדוויל, ואדקס (חומר פעיל איברופופן) קיבלו "אזהרת קופסת שחורה", על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, כיוון שהן עלולות לגרום להתפתחות של מחלות לב, מחלות של כלי הדם, כיבים, דימומים בקיבה וחורים במעיים, לא מטרידה את משרד הבריאות בישראל, עקב כך, התרופות האלה נמכרות אצלנו ללא מרשם!
הרופאים לא למדו בבית הספר לרפואה לרשום קנאביס, אבל הם כן למדו על תופעות הלוואי, הסיכונים והנזקים שבנטילת התרופות שהם רושמים.

עיטור הצביעות מוענק בזאת לשרת הבריאות ולמשרדה

כידוע, משרד הבריאות בראשות יעל גרמן והמנכ"ל רוני גמזו, מנהלים מלחמה גלויה ובלתי מתפשרת נגד מתן קנאביס לחולים. אי אפשר להתעלם משלל הרעיונות והצעות החוק שהמשרד הזה מייצר, במטרה לצמצם את מספר הפונים לקבלת התרופה. הרעיון "המבריק" האחרון מציע לשלול את רשיונות הנהיגה מחולים המטופלים בקנאביס רפואי. 

מחקר: נכון להיום, אין שום ראיות מדעיות חותכות המוכיחות באופן חד משמעי שהקנאביס גורם לתאונות דרכים.

משרד הבריאות והרופאים בישראל, אינם מודאגים עקב כך שהחולים בישראל נוהגים תחת השפעה של תרופות מרשם פרמקולוגיות אשר עלולות לגרום לתופעות לוואי פיזיות ונפשיות הרות גורל. שרת הבריאות יעל גרמן, מנכ"ל משרדה רוני גמזו והרופאים, ראויים לעיטור הצביעות על "דאגתם הכנה" לציבור החולים בישראל.

מחקרים

אולי המחקרים האלה מספקים הסבר למספר הגדל והולך של חולי הסרטן.

תרופות מדף בהשוואה לקנאביס רפואי: השפעות, תופעות לוואי ואזהרות


CANNABIS

קנאביס

תופעות לוואי

עישון כרוני גורם לתשישות ולשינה מרובה. ליקוי מוטורי קל וקצר מועד. תופעות הלוואי של עישון שקול: מצב רוח טוב, שינה טובה, חילוף חומרים תקין, תיאבון בריא, חיוניות.

אזהרות

הקנאביס אינו גורם לסכיזופרניה
אף על פי כן קיים חשש שהקנאביס עלול לשמש טריגר להתפרצותן של מחלות נפש אצל מטופלים שיש להם היסטוריה של מחלות נפש במשפחה.

למה משמשת התרופה

מחקרים ועדויות מצטברות של מטופלים שסובלים ממחלות וסימפטומים שונים, מוכיחים שוב ושוב כי יש לקנאביס ערך רפואי רב.

הקנאביס הוכיח את עצמו כיעיל לטיפול במחלות והסימפטומים הבאים:
כאבים כרוניים שמקורם: בסרטן, פיברומיאלגיה, שיגרון ועוד; תופעות הלוואי שמקורן בטיפולים כימותרפיים 
(חוסר תיאבון, בחילות, הקאות); הפרעות אכילה (אנורקסיה); מחלת הפרקינסון; קרוהן וקוליטיס; סוגי סרטן 
(סרטן השד, סרטן במערכת העיכול, סרטן המוח); PTSD (פוסט טראומה); ניוון שרירים; טרשת נפוצה; 
אפילפסיה; בריחת סידן; סכרת; דלקת פרקים; טורט; השמנת יתר; שיקום הכבד מנזקי שתיית אלכוהול;

איך עובד הקנאביס?
החומרים הפעילים שבקנאביס מתחברים לקולטנים הקנבינואידים שבגוף האדם CB1 ו-CB2.
הפעילות הביולוגית של הקולטן CB1: בין הפעולות הרבות שלו, הקולטן האנדוקנבינואידי מסוג CB1, מעורב בהסדרת הפרשת האינסולין, הסדרת תהליכי חילוף החומרים, הסדרת לחץ הדם, הסדרת התיאבון והוא מגיב לחומרים מזינים, מעכב את ההזדקנות, הסדרת הפרעות אכילה, מגיב לגירויים דלקתיים אנטיגנים.
הקולטן הקנבינואידי מסוג CB1 מוצמד לחלבון-G, והשפעתו הנרחבת באה לידי ביטוי, בעיקר במוח. מספר רכיבים גורמים לפעילותו: אנדוקנבינואידים, פיטוקנבינואידים, THC וקנבינואידים סינטטיים אחרים. ההשפעות שלו על גוף האדם מרשימות, הוא מסייע בשיכוך כאבים, יעיל במניעת נדודי שינה וחרדות ומעורר תיאבון.
הפעילות הביולוגית של הקולטן CB2: גם הקולטן הקנבינואידי מסוג CB2 מוצמד לחלבון-G, הוא נמצא בעיקר, בבלוטות הלימפה. ישנן השלכות רבות לפעילותו של הקולטן CB2. אין ל-CB2 קשר לתגובות הפסיכואקטיביות של הקנאביס ונגזריו. לקולטן CB2, תפקיד חשוב בחיזוק המערכת החיסונית ובהפעלת תאי הגלייה (תאי תמיכה לנוירונים) בתגובה לפגיעה בעצב. הפעילות של הרצפטור CB2, באה לידי ביטוי בעיקר במערכת החיסונית: בתאים המיאלואידים,במקרופאגים, תאים אריטרואידים, תאים לימפואידים ותאי פיטום.
שמות נוספים
Marihuana מריחואנה


PARACETAMOL
 פרצטמול

תופעות לוואי
תגובות אלרגיות: כוורות בעור, קשיי נשימה, נפיחות של הפנים השפתיים, הלשון והגרון.
תופעות נוספות:שתן כהה, צואה בצבע חימר, צהבת (הצהבה של העור או העיניים), בעיות בלב, אי ספיקת כליות, אי ספיקת כבד, תרדמת, מוות.
אזהרות
בינואר 2011 ה-FDA הוציא הנחיה ליצרני התרופות, שקראה להגביל את כמות הפרצטמול בתרופות המרשם שמכילות אותו, לכמות של לא יותר מ 325 מ"ג בכל יחידה או כמוסה עד 14 בינואר 2014. ההנחיה של ה-FDA יצאה בעקבות ממצאים אשר הוכיחו כי הכבד עלול להינזק באופן חמור כתוצאה ממנת יתר של פרצטמול. קטגורית תרופות המרשם משולבות הפרצטמול, מכילות בדרך כלל מרכיב נוסף לשיכוך הכאב (לרוב אופיואידים), והן מיועדות  בדרך כלל לכאבים הנובעים מפציעות אקוטיות, לכאבים שלאחר ניתוח, או לכאבים בעקבות טיפולי שיניים.
מנת יתר של פרצטמול עלולה לגרום לקריסת הכבד ולמוות.
חל איסור לתת פרצטמול:
למי ששותה אלכוהול באופן יום יומי, למי שסובל ממחלות בכבד או בכליות ולמי שסובל מאלרגיה לפרצטמול.
אמצעי זהירות:
יש לשים לב: תרופות רבות נגד חום והתקררות ונגד שיעול מכילות פרצטמול (קולדקס, דקסמול, פראמול... ).
פרטי טיפול בתרופה לטווח ארוך:
אין להשתמש בתרופה לשיכוך כאבים ללא ייעוץ למשך יותר מ - 10 ימים במבוגרים או 5 ימים בילדים.
אין להשתמש להפחתת חום גבוה (39.5) למשך יותר מ- 3 ימים במבוגר או בילד.
בשימוש ארוך טווח ובמינונים גבוהים ייתכנו תופעות לוואי המטולוגיות: טרומבוציטופניה (מיעוט טסיות), לויקופניה (ירידה במספר תאי דם לבנים), פנציטופניה (ירידה בו זמנית במספר תאי הדם אדומים, תאי דם לבנים והטסיות), אגרנולוציטוזיס (ירידה במספר הגרנולוציטים - סוג תאי דם לבנים).
אינטראקציה בשילוב עם תרופות אחרות:
פרטי תגובה עם תרופות אחרות:
כולסטיראמין מעכב את הספיגה של הפרצטמול, יש לקחת פרצטמול שעה לפני או 3-4 שעות אחרי כולסטיראמין. נוגדי קרישה: ייתכן שיהיה צורך בהתאמת המינון של נוגדי קרישה כגון וארפארין כאשר לוקחים פרצטמול במינון גבוה באופן סדיר. זידובודין פרצטמול עלול להגביר את תופעות הלוואי של תרופה זו, תיתכן פגיעה בתמונת הדם ועלייה בסיכון לפגיעה בתפקודי הכבד, מומלץ להימנע ממתן מנות גבוהות לטווח ארוך של פרצטמול למטופלים בזידובודין. בוסולפאן: תיתכן עלייה בריכוזו. מומלץ לקחת פרצטמול לא פחות מ- 72 שעות לפני תחילת הטיפול עם בוסולפאן. : תיתכן עלייה בסיכון לפגיעה בתפקודי הכבד. מומלץ להמעיט בשימוש בפרצטמול בחולים הנוטלים תרופות אלו. כלוראמפניקול: ייתכנו סימני הרעלה כגון הקאות, ירידה בלחץ הדם וירידה בחום הגוף, מומלץ לעקוב אחר רמות הכלוראמפניקול בדם. גלולות למניעת הריון: תיתכן עלייה בריכוז ההורמונים בדם וירידה בריכוז הפרצטמול. פניטואין, סולפינפיראזון עלול לגרום לירידה בריכוזו בדם ועקב כך בפעולתו משככת הכאבים של הפרצטמול. כמו כן, מעלה את הסיכון לפגיעה בתיפקודי הכבד. מומלץ להימנע משימוש במינונים גדולים של פרצטמול בשילוב עם פניטואין.
תסמיני מנת יתר:
בחילות, הקאות, עילפון, סחרחורות, לחץ דם נמוך, עוויתות, רעלת הכבד, אי ספיקת כבד, מוות.
למה משמשת התרופה
פרצטמול משמש להורדת חום ולשיכוך כאבים.
איך הפרצטמול עובד?
הפרצטמול מעכב את סינטזת הפרוסטוגלנדינים במערכת העצבים המרכזית וחוסם בפריפריה את יצירת הכאב, מוריד חום דרך עיכוב המרכז התרמורגולטורי, להסדרת חום בהיפותלמוס.
שמות נוספים
Acetaminophen אצטמינופן  Tylenol טילנול


DIPYRON
 דיפירון

תופעות לוואי

תגובות אלרגיות:
פריחה, אדמומיות, גרד, נפיחות, נפיחות בפנים ובלשון, הלם אנפילקטימלווה בתסמינים הבאים: אדמומיות או חיוורון בעור, גרד, זיעה קרה, סחרחורת, עייפות, בחילות, קוצר נשימה.

קריסת מח עצם:
גרנלוציטופניה, אגרנולוציטוזיסאנמיה המוליטיתאנמיה אפלסטית
תסמיני האגרנולוציטוזיס כוללים: חום גבוה, צמרמורות, כאבי גרון, קשיי בליעה, דלקת בפה, באף ובגרון.

Dipyrone עלול לגרום להפרעות במערכת העיכול כגון בחילות, הקאות, יובש בפה, כאבי בטן, גזים.
תחושת נימנום, עייפות, חולשה, כאבי ראש, לחץ דם נמוך, צפצופים באזניים.

אזהרות

ה-DPYRON קיבל אזהרת "קופסא שחורה",
ונאסר לשימוש ברוב מדינות העולם.

חל איסור להשתמש באופטלגין:
על נשים בהריון, על אמהות מיניקות (השפעת התרופה עוברת דרך חלב האם לתינוק), על אנשים שידוע מראש שהם אלרגיים לדיפירון ולנגזרי pyrazolone אחרים, על מי שסובלים מפורפירית הכבד
(הפרעה תורשתית של חילוף חומרים פורפירין), על מי שסובל מ- granulocytopenia (הפרעת דם), על מי שסובל ממחסור מולד של האנזים glucose-6-phosphate, על ילדים מתחת לגיל 18.

אמצעי זהירות:
מטופל שסבל בעברו מתגובות אלרגיות לאספירין ולתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, מאסטמה או דלקת כרונית בדרכי הנשימה, אנמיה, מחלת כליות או כבד, כיבים בקיבה או בתריסריון, מחלות לב ולחץ דם נמוך, שבץ או התקף לב - חייב ליידע את הרופא לפני נטילת Dipyrone.

אינטראקציה בשילוב עם תרופות אחרות:
זריקות Dipyrone בשילוב עם: תרופות אנטי סוכרתיות אוראליות (דרך הפה), תרופות לדילול הדם, סטרואידים (תרופות הורמונליות), תרופות לטיפול בכאבים ונפיחות (indomethacin), פניצילין ו-sulfonamide (אנטיביוטיקה), עלולות להגביר ולהאריך את משך ההשפעה של תרופות אלה. 
פנילבוטזון (תרופה למחלות שגרוניות), תרופות פסיכואקטיביות ותרופות הרגעה עלולות להפחית את ההשפעת האופטלגין. תרופות נוגדות דיכאון (chlorpromazine וphenothiazine ), בשילוב עם אופטלגין, עלולות לגרום 
שילוב של אופטלגין עם עם ציקלוספורין (אנטיביוטיקה) מקטין את רמות הציקלוספורין בדם.

אסור להשתמש בדיפירון לטיפולים ארוכי טווח, אסור בזמן הריון או הנקה, בעיקר לא בשלישים הראשון והשלישי של ההריון.
אסור לתת אופטלגין לילדים מתחת לגיל 18.

מומלץ לתת אופטלגין רק במצבים שבהם החולה אינו מגיב לטיפול בתרופות אחרות. 
יש להימנע מנטילת אופטלגין לאחר שתיית אלכוהול, האופטלגין מגביר את ההשפעה של האלכוהול.

תסמיני מנת יתר:
בחילות, הקאות, עילפון, סחרחורות, לחץ דם נמוך, עוויתות, נמנום, תרדמת.
למה משמשת התרופה
האופטלגין מיוצר על ידי "טבע" ענקית התרופות הישראלית, לטיפול בכאבים ולהורדת חום: כאבי ראש,כאבי שיניים, כאבי פרקים, כאבי שרירים, הרפס זוסטר, דלקת פרקים שיגרונית, כאבים לאחר ניתוח, קוליק כליות, כאבים הנובעים ממחלת הסרטן, כאבי מחזור קשים. 


איך האופטלגין (דיפירון) עובד?
הוא מונע מהאיתותים המורים על פציעה או כאב, מלהגיע למוח, באופן כזה, המוח אינו מקבל את איתותי המצוקה באופן ברור, והחולה חש הקלה בכאב.
שמות נוספים
אופטלגין 


CYMBALTA
 סימבלטה

תופעות לוואי

כאב ראש, מחשבות אובדניות, נמנום, סחרחורתעילפון, יובש בפה, הזעת יתר, אובדן תיאבון, בחילות ו/או הקאות,
כאב גרון, תשישותקשיי שינה, חולשה, ירידה בחשק המיני, נזק לכבד, קשיי נשימה, כאבי שרירים, כאבי פרקים.

אזהרות

ה-Cymbalta קיבל אזהרת "קופסא שחורה", היא סווגה כתרופה בסיכון גבוה למחשבות והתנהגויות אובדניות אצל הסובלים מדיכאון.
השימוש בתרופה מחייב מעקב צמוד ודיווח על כל סימן חשש או סיכון להתאבדות.
חל איסור על אמהות מיניקות להשתמש ב-Cymbalta, השפעת התרופה עוברת דרך חלב האם לתינוק.
השימוש ב-Cymbalta מגביר את הסיכון לתגובות עור חריפות ולדימומים חריגים.
במקרה של: צואה שחורה או דם בצואה, הקאות תכופות שנראות כמו קפה טחון, או התקפים, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי באופ מיידי.
תסמונת סרוטונין מאופיינת בהזיות, אי שקט, בעיות קואורדינציה, דופק מהיר, סחרחורות קשות, חום בלתי מוסבר, בחילות ו/או הקאות חמורות והתכווצויות שרירים. תסמונת סרוטנין מופיעה בדרך כלל כתוצאה מנטילת תרופות נוספות, בזמן הטיפול ב-Cymbalta, אשר גורמות לתגובות בין תרופתיות בלתי רצויות.

למה משמשת התרופה

Cymbalta | duloxetine מיוצר על ידי ענקית התרופות אליי לילי, זהו סרוטונין ומעכב ספיגה חוזרת של נוראדרנלין (SSRI). הוא ניתן לחולים בכמוסת בשחרור מושהה. ה-Cymbalta מגדילה את רמות הסרוטונין והנוראפינפרין, חומרים כימיים המיוצרים במוח באופן טבעי. הסימבלטה אמורה לאזן את החומרים הכימיים במוח, ולמנוע מהמוח לזהות אותות כאב. 

ה-Cymbalta אושרה לטיפול ב:
דיכאון,הפרעות חרדה כלליות (GAD), כאב נוירופתי הנובע ממחלת הסכרת, כאב ועקצוץ כתוצאה מפיברומיאלגיה
כאבי עצמות או שרירים כרוניים הנובעים מדלקת מפרקים ניוונית.

שמות נוספים

duloxetine דולוקסטין


NEURONTIN
 נאורונטין

תופעות לוואי

בילבול, דיכאון, התקפים תכופים, חום וצמרמורות, כאבי גוף, נפיחות בקרסוליים או ברגליים,
רעד בלתי נשלט, שטפי דם קלים או דימום, חוסר תחושה, לחץ בחזה, קצב לב לא תקין, עוויתות בעיניים, תגובות אלרגיות חמורות: "כוורות", גירוים או אדמימות בעור, נפיחות: בפה, בפנים, בלשון או בגרון, קוצר נשימה, שינויים נפשיים או התנהגותיים, קשיי מיקוד, אובדן זיכרון, חרדה.

אזהרות

בחודש אוגוסט 2011, יצאה הודעה מטעם ה-FDA שהזהירה כי Neurontin עלול לגרום לתגובות בין תרופתיות עם Eosinophilia ולגרום לתסמינים מערכתיים ולתופעות לוואי הכוללות פריחה, חום, נפיחות של הכבד (הפטיטיס ), נפריטיס (דלקת בכליות) , דלקת בשריר הלב ומיוזיטיס (דלקת שרירים קטלנית).

בקטגוריית הריון מזון והתרופות, מנהל המזון והתרופות האמריקאי סיווג את ה-Neurontin בקבוצה "C". ההשפעת ה-Neurontin על העובר האנושי במהלך ההריון עדיין לא נחקרה באופן מלא. עם זאת, בניסויים שנערכו בבעלי חיים, נמצא כי אצל בעלי החיים שקיבלו את התרופה, חל גידול במספר ההפלות, חל גידול במידת הסיכון של העובר לחלות במחלת כליות או מחלות כבד ונמצא גם שה-Neurontin עובר דרך חלב האם לתינוק.

אזהרה: הפסקה פתאומית של הטיפול ב- Neurontin עלולה לגרום להתקפים. על מנת להבטיח תקלות או טעויות (כמו תגובות בין תרופתיות) מטופלים ב- Neurontin , נדרשים לשאת תעודת זהות או לענוד צמיד התראה רפואי, הכולל מידע על נטילת תרופה זו. על המטופלים לוודא שכל הרופאים המטפלים יודעים על נטילת התרופה.

חולה שסובל מהמחלות או הסימפטומים הבאים, חייב לדווח על כך לרופא המטפל, לפני נטילת Neurontin:
מחלת כליות, מחלות כבד, מחלת לב או כל הפרעת לב, דיכאון, הריון או הנקה, תרופות אחרות.

האינטראקציה של Neurontin עם תרופות אחרות:

מורפין ונפרוקסן עלולים לגרום לעלייה חדה ברמות של ה-Neurontin בגוף, ולהגביר את הסיכון ללקות בתופעות הלוואי.
אסור ליטול Hydrocodone, בעת טיפול ב-Neurontin . שילוב שתי התרופות הללו, עלול להוביל לירידה דרסטית ב- hydrocodone ולעלייה של ה- Neurontin בדם, ולגרום לסחרחורת ו/או עייפות מוגזמת. שתיית אלכוהול, בעת נטילת Neurontin עלולה להחמיר באופן קיצוני את תופעות הלוואי של Neurontin.

למה משמשת התרופה

Neurontin | gabapentin היא תרופה נוגדת פרכוסים (מקבוצת התרופות האנטי אפילפטיות), היא משווקת על ידי חברת התרופות  Pfizer לשימוש בלעדי או לשימוש בשילוב עם תרופות נוספות על מנת להפחית את התרחשות ההתקפים. Neurontin משמש גם כדי להקל על סימפטומים המתרחשים לאחר זיהום שלבקת חוגרת.

Neurontin אושר לטיפול בתסמינים הבאים:

כאב או כאב לאחר זיהום שלבקת חוגרת.
טיפול בתסמונת רגליים חסרות מנוחה.
מניעת התקפים אפילפטיים.

לא מומלץ לתת Neurontin לחולי אפילפסיה מתחת לגיל 12. 

איך עובד ה- Neurontin?

לא ידוע בוודאות איך ה- Neurontin עובד. בנוגע להתקפים אפילפטיים: משערים שהתרופה מונעת התקפים על ידי הקטנת הפעילות החשמלית העודפת במוח אשר גורמת להתקפי האפילפסיה; בנוגע להקלה על כאבים: ה-Neurontin נקשר לקולטני ה-GABA ומעורר את פעולתם. קולטני ה-GABA מרגיעים את מערכת העצבים ומסייעים להקל על הכאב.

איך נוטלים את ה-Neurontin?

ה-Neurontin משווק בקפסולות, בקפסולות , או בנוזל.

שמות נוספים

Gabapentin גבפנטין Gabarone גברון


LYRICA

 ליריקה

תופעות לוואי

כאבי שרירים ועוויתות, סינוסיטיס, תחושת ערפול, אי נוחות כללית, אופוריה, גזים או שלשולים, עייפות, עצירות,
שיבושים פסיכומוטוריים, עוויתות, כאבים בחזה, רעד, ירידה בתיאבון, כאבים, עלייה במשקל, תחושת נמנום,
תגובות אלרגיות, נפיחות של כפות הידיים והרגליים.

אזהרות

הליריקה עלולה לגרום לתגובות אלרגיות חמורות, המחייבות לפנות לטיפול רפואי באופן מיידי!
חולים המטופלים באנגיוטנסין, תרופה שמעכבת את פעילות האנזים (ACE) או תרופות לסוכרת, חייבים לדווח על כך לרופא לפני תחילת הטיפול בליריקה, שכן תרופות אלו ביחד עם ליריקה, מגבירות את הסיכון לכוורות (מחלת עור) או לנפיחויות אשר מגבירות את הסיכון לאי ספיקת לב

למטופלים בליריקה, אסור בשום אופן לשתות אלכוהול.

אזהרה: תרופות פסיכיאטריות, תרופות המשפיעות על מצב הרוח ומשככי כאבים עלולות 

הפסקת הטיפול עלולה לגרום להתקפים לכן, אין להפסיק את הטיפול בליריקה ללא מעקב רפואי.

הליריקה עלולה לגרום לבעיית שרירים שנקראת rhabdomyolysis (תמס שריר), לכן מטופלים בליריקה אשר סובלים מכאבי שרירים, רגישות או חולשה, חייבים לדווח על כך לרופא.

למה משמשת התרופה

הליריקה שייכת למשפחת משככי הכאבים ונוגדי הפרכוסים המיוצרים על ידי חברת התרופות Pfizer. הליריקה היא התרופה הראשונה שאושרה על ידי ה-FDA האמריקאי, לטיפול במחלת הפיברומיאלגיה.

הליריקה אושרה לטיפול במחלות ובסימפטומים הבאים:
פיברומיאלגיה, כאב עצבי סוכרתי, כאב לאחר שלבקת חוגרת, התקפי אפילפסיה אצל מבוגרים, לטיפול בתסמיני הגמילה מאלכוהול, הפרעות חרדה.

בטיפול בהפרעות חרדה, הפעילות של הליריקה דומה לתרופות: Effexor ,lorazepam ,Xanax ,alprazolam ו-venlafaxine.

הליריקה מוכרת בעיקר כתרופה לשיכוך כאבים, עם הזמן הסתבר כי היא יעילה גם לטיפול בחרדות ובסיכון נמוך יותר לתחושת הערפול האפיינית לבנזודיאזפינים (תרופות פסיכואקטיביות).

איך עובדת הליריקה?
האופן המדויק שבו הליריקה משפיעה על הפרעות הכאב הנוירופתי ועל החרדות אינו ידוע.
מעריכים כי הליריקה מרגיעה את העצבים "המגורים" אשר גורמים לכאב הכרוני, כמו בפיברומיאלגיה. מעריכים שאותו המכניזם הוא שמסייע בטיפול בחרדות ובסימפטומים של גמילה מאלכוהול.

מינונים
כל המטופלים בליריקה מתחילים את הטיפול  ב-150 מ"ג, בקפסולות או בתמיסה. המנות מחולקות לשתיים או שלוש מנות יומיות בטווחי המינון הבאים:
נוירופתיה סוכרתית
כאבי פוסט שלבקת חוגרת (PHN): מקסימום 600 מ"ג.
טיפול משלים חלקי להתקפים אצל מבוגרים: 600 מ"ג מקסימום.
פיברומיאלגיה: מקסימום 450 מ"ג.
המרכיבים של הליריקה:
מרכיב פעיל: pregabalin 
מרכיבים לא פעילים: 
לקטוז, עמילן תירס, טלק, 
קליפת הכמוסה: 
ג'לטין וטיטניום דו חמצני;
בקליפת הכמוסה הכתומה: תחמוצת ברזל אדומה, בקליפת הכמוסה הלבנה: סודיום לאוריל סולפט, תחמוצת הצורן colloidal (חומר שנוכחותו אינה הכרחית).
דיו: לכה, תחמוצת ברזל שחורה, פרופילן גליקול, אשלגן הידרוקסידי.
ליריקה נזלית מכילה: מתיל פרבן, פרופיל פרבן, סודיום פוספט,
 סוכרלוז, תות מלאכותי ומים מטוהרים.

שמות נוספים

Pregabalin פרגבלין


IBUPROFEN
 איבופרופן

תופעות לוואי

עלייה לא מוסברת במשקל, פריחה, כוורות, גרד, עור אדום, צפצופים, שלפוחיות המעידים על תגובה אלרגית, נפיחות בעיניים, פנים, גרון, ידיים, רגליים, קרסוליים, עייפות מוגזמת, כאב בחלק הימני העליון של הקיבה, אובדן תיאבון,
הצהבה של העור או העיניים, תסמינים דמויי שפעת, נמק בכבד אי ספיקת כבד, ראייה מטושטשת, או ליקויים בשדה הראייה חיוורון, דופק מהיר, שתן עכור, דהוי, או דם בשתן, כאבי גב, קושי או כאב בעת הטלת שתן, עיניים אדומות או כואבות, צוואר תפוס, כאבי ראש, בלבול, תוקפנותעצירות או שלשול, גזי או נפיחות, סחרחורת,
עצבנות, צלצולים באוזניים.

אזהרות

איבופרופן קיבל אזהרת "קופסא שחורה" בשל הסיכון המוגבר לחולים הנוטלים נסאידים, ללקות במחלות לב ומחלות של כלי הדם, כגון התקפי לב או שבץ מוחי. האיבופרופן גורם לעלייה בסיכון לכיבים לדימומים בקיבה, ולחורים במעיים. מבוגרים מעל 60, שיש להם היסטוריה של מחלות לב, מעשנים, סובלים מלחץ דם גבוה או סוכרת, או שצורכים יותר משלושה משקאות אלכוהוליים ביום, חייבים להיוועץ עם הרופא לפני שהם נוטלים IBUPROFEN.
אזהרות ותנאים מוקדמים המסייגים את מתן התרופה לחולים:
חולים הסובלים מאסטמה, כוורות, תגובות אלרגיות לאספירין או לסוגי נסאידים אחרים, עלולים לפתח תגובות אנאפילקטיותקטלניות.
חולים הנוטלים אספירין או נסאידים, בזמן הטיפול באיבופרופן עלולים לפתח עווית סימפונות חמורה וקטלנית בייחוד חולי אסטמה מנוזלים בין אם יש להם או אין להם פוליפים באף. האיבופרופן מונע את קרישת הדם לכן קיימת סכנה לדימומים קשים בעת פציעות.
שימוש בתיאזידים או במשתני לולאה בעת השימוש באיבופרופן עלול לגרום לרעלת הכיליה ולנזקים בלתי הפיכים בתפקוד הכליות.
שימוש בו זמנית עם סטרואידים מגביר את הסיכון לפגיעה במערכת העיכול. 
אצל מבוגרים קיים סיכון מוגבר לתופעות לוואי חמורות במערכת העיכולאשר עלולות להתרחש בכל עת וללא אזהרה.
לא מומלץ ליטול איבופרופן
לחולים הסובלים מגביר את הסיכון ללקות .
לחולים הסובלים מיתר לחץ דם, האיבופרופן מגביר את אגירת הנוזלים ואת הסיכון ללקות באי ספיקת לב ובתסמינים חדשים כמו אירועי לב ומחלות של כלי הדם, ובעלייה נוספת של לחץ הדם.
לחולים הסובלים מתפקוד לקוי של הכבד, השימוש באיבופרופן עלול לחשוף אותם לרעילות ופגיעה בכליה, ולתגובות כבד חמורות עד קטלניות.
לחולים בזאבת אדמנתית או במחלות עור, עלולים ללקות בדלקת בקטריאלית של קרום המוח המלווה בחום ותרדמת.
בריאות כללית ירודה עלול להגביר את 

נטילת איבופרופן בשליש ה-3 של ההריון, עלולה לגרום אצל העובר לסגירה מוקדמת של ה-דוקטוס ארטריוזוס
האיבופרופן הינו 
למעשנים - האיבופרופן עלול להיות 

למה משמשת התרופה

האיבופרופן היא תרופה נפוצה, ממשפחת מדכאי הדלקות שאיננה סטרואידלית, היא נסאיד המשמש לטיפול בתסמינים של חום, דלקת פרקים ובכאבים.

ההקלה על הכאב נחשבת לקלה עד בינונית, בטיפול בכאב, רגישות, נפיחות או נוקשות הנובעים מדלקת מפרקים ניוונית ומדלקת מפרקים שגרונית וכאבי מחזור. 

כאשר רופא רושם איבופרופן, יש להקפיד ליטול את התרופה על פי ההנחיות הטיפוליות של הרופא.

איבופרופן ללא מרשם משמש להורדת חום ולטיפול בכאבים מתונים: כאבי ראש, כאבי שרירים, דלקת פרקים, וסת, ההצטננות, כאבי שיניים, וכאבי גב.

למרות גורמי הסיכון ההחמורים, האיבופרופן, משווק כתרופת מדף זמינה לכל דורש (נורופן, אדוויל, אדקס).
שמות נוספים
נורופן, אדוויל, אדקס, Addapri, Advil® Children's, Advil® Infants, Advil® Migraine, Advil® ; Caldolor™,
Genpril®, I-Prin, Ibu-200, Ibu®, Midol® Cramp and Body Aches ,Motrin® Children's ,Motrin® IB ,
Motrin®, Motrin® Junior , NeoProfen®, Proprinal ,Ultraprin


ADVIL
 אדוויל

תופעות לוואי

צרבת, בעיות בעיכול: עצירות או שלשול, סחרחורות, חרדה, צלצולים באוזניים, ראייה מטושטשת,כאבים בחזה, חולשה, בעיות איזון, קשיי בליעה ונשימה, ניקוב המעי או הקיבה, התקף לב או שבץ, קשיים בהטלת שתן או אי מתן שתן, שיעול וקיא עם דם שנראה כמו קפה טחון, צואה כהה או עקובה מדם שעלולה להצביע על דימום במערכת העיכול, צהבת: צהבת העיניים והעור, כאבים בבטן העליונה, אובדן התיאבון, בחילות, עוויתות או התקפי מיגרנה, מתח בצוואר, רגישות יוצאת דופן לאור, תחושת קור, עלייה מואצת במשקל.

אזהרות

ב-2005, מנהל המזון והתרופות האמריקני הוציא הנחיה לכל יצרני הנסאידים, המחייבת אותם לכלול בכל אריזה של תרופה ממשפחת הנסאידים, אזהרה המתריעה ​​מפני הסיכון המוגבר לאירועי לב, לליקויים בכלי הדם ולדימום במערכת העיכול, בעת השימוש בתרופות אלה.נטילת אדוויל בכמויות גדולות או לאורך זמן, עלולה להגביר את הסיכון להתקף לב או שבץ.
נטילת אדוויל בשליש האחרון של ההריון עלול לפגוע בעובר. לא ידוע אם אדוויל עובר לתינוק בחלב האם.
אדוויל בשילוב עם
שימוש 
אין ליטול אדוויל בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון, תרופות במדללות דם ותרופות מרשם אחרות.
אין לתת אדוויל למטופלים אלרגיים לנסאידים, למטופלים שסובלים מאסטמה, לנשים בהריון או שעשויות להיות בהריון, לאמהות מניקות.

למה משמשת התרופה

אדוויל | איבופרופן הוא תרופה אנטי דלקתית, נסאיד שאינו סטרואידלי, הוא משווק על ידי חברת Pfizeru, לטיפול בדלקות ובכאבים.
האדוויל מיועד לטיפול ב:
מקרים קלים של דלקת מפרקים, כאבי ראש או מיגרנות, כאבי גב, כאבי שרירים, כאב שנגרם על ידי שפעת או הצטננות, קדחת, כאבי מחזור, כאבי שיניים, כאבים או דלקות כתוצאה מפציעות קלות.

איך עובד האדוויל?
האדוויל חוסם את פעילות הפרוסטגלנדין, ועל ידי כך הוא מונע מהאיתותים המורים על פציעה או כאב, מלהגיע למוח, באופן כזה, המוח אינו מקבל את איתותי הכאב באופן ברור, והחולה חש הקלה בכאב.

מינונים מומלצים
אדוויל משווק בצורת תרופה בשחרור מושהה דרך הפה, טבליות לעיסה, קפסולות, או כמוסת ג'ל;
למבוגרים הסובלים מחום או כאבים, מומלץ ליטול כמות של בין 200 מ"ג ל-400 מ"ג  בכל 4 עד 6 שעות . למבוגרים הסובלים מדלקת מפרקים, מומלץ ליטול כמות של בין 300 מ"ג לבין 800 מ"ג, 3 או 4 פעמים ביום. בכל מקרה,על מנת להקטין את הסיכון לקלקול קיבה, מומלץ ליטול את האדוויל עם האוכל.

אין ליטול מינונים של אדוויל העולים על 800 מ"ג. חובה להימנע מליטול יותר מ 3,200 מ"ג של אדוויל ביום.

אין להשתמש באדוויל בזמן ניתוח מעקפים .

אדוויל לילדים
המינון המומלץ לילדים הוא בין 5 מ"ג/ק"ג ל- 10 מ"ג/ק"ג  כל 4 עד 6 שעות. לא מומלץ לתת לילדים יותר מ- מ-40 מ"ג/ק"ג בפרק זמן של 24 שעות. לטיפול בסימפטומים של דלקת מפרקים לנוער, מומלץ לתת בין 20 מ"ג/ק"ג ל- 40 מ"ג/ק"ג מחולקים ל-3 או 4 פעמים ביום.

כדי להימנע מכאבי בטן או בחילות, יש לקחת את האדוויל עם הארוחה.

שמות נוספים

Ibuprofen איבופרופן


ETOPAN
 אטופן

תופעות לוואי

בחילות, שלשולים, צרבות, כאבי בטן, כאבי ראש, סחרחורות, אלרגיה: פריחה, גרד, כוורות בעור, התקף אסטמתי, אי ספיקת כליות, ליקויים בספירת הדם: בשורה הלבנה, האדומה והטסיות, דלקת אלרגית של שריר הלב,
אי ספיקת לב, עלייה בלחץ הדם, מערכת העיכול: כיבים, דימומים, ניקובים. פגיעה בתפקוד הכליות. הפרעות בקרישת הדם.

אזהרות

אטופן לא מומלץ למטופלים שמעשנים או שסובלים מהסימפטומים הבאים:
יתר לחץ דם, רמת כולסטרול/שומנים גבוהה בדם, סוכרת, מחלת כלי דם פריפריים, אי ספיקת לב, אגירת נוזלים.

למי שסובל מבעיות במערכת העיכול, לאנשים שנוטלים במקביל גם אספירין, נוגדי קרישה או קורטיקוסטרואידים, לקשישים,לאלכוהוליסטים - האטופן, בשילוב עם אלכוהול, עלול להחמיר את הסימפטומים ולגרום לכיבים, דימומים ואף לניקובים בקיבה ובמעיים, למעשנים. 

התוויות נגד:
יש להמנע ממתן התרופה
1. למטופלים הסובלים מגישות יתר לאספירין או לנסאיד אחר, אשר באים לידי ביטוי בהופעת התקפים אסתמטיים, אורטיקריה (סרפדת), אנגיואדמה (נפיחות בפנים, שפתיים, לשון) או פוליפים באף.
2. למטופלים שסובלים מרגישות יתר לאחד ממרכיבי התרופה. 3. לנשים בשליש השלישי להריונן, או שהן מניקות. 4. לחולים 

ידוע כי נסאידים עלולים לגרום לתופעות לוואי עוריות קשות, כמו, תסמונת "סטיבנס-ג'ונסון" המתאפיינת בכוויות "מדומות" המופיעות על שטחי עור נרחבים.
אצל הסובלים מהפרעות בתפקוד הכליות או הכבד הנסאידים עלולים לגרום להחמרה בתפקוד הכליות והכבד.
אטופן אינו מומלץ לתינוקות, לילדים ולנשים בשליש השלישי להריונן.

למה משמשת התרופה

אטופן היא תרופה נוגדת דלקת שאינה סטרואידלית. משתמשים בה לטיפול בדלקת פרקים ניוונית או דלקת פרקים שיגרונית וכן לשיכוך כאבים כרוניים או חריפים במערכת השריר והשלד.

כדי להימנע מכאבי בטן או בחילות, יש ליטול את האטופן עם או אחרי הארוחה.

האטופןן משווק בצורת כמוסות וקפסולות:
Cap. Etopan 200 mg Cap. Etopan 300 mg Tab. Etopan 400 mg Tab. Etopan XL 600 mg.

שמות נוספים

Etodolac אטודולק


3 תגובות:

  1. תרופות מרשם יכולות לעזור באיכות החיים שלנו בעוד קנביס יכול לטשטש לנו אותם

    השבמחק
  2. נורופן הוכחה כתרופה יעילה להורדת חום ושיכוך כאבים

    השבמחק
  3. מאמר מאוד חשוב

    העלת שאלות חשובות בקשר לקנביס...

    תודה,

    רויטל

    איך משחררים צוואר תפוס?

    השבמחק

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר