7.1.2015

4 דרכים בהן הקנאביס יכול להועיל למוח

הידעת שהמוח האנושי אף פעם לא באמת מפסיק לגדול? תאי מוח חדשים נוצרים כל הזמן בתהליך שנקרא נוירוגנזה. למרבה ההפתעה, הקנאביס מעודד את התהליך הזה: מחקר שנערך לאחרונה באיטליה גילה כי כימיקל ידוע פחות בקנאביס, cannabichromene המכונה (CBC), מזרז את צמיחתם של תאי מוח מתפתחים, ומעודד את תהליך הנוירוגנזה. על פי המחקר, תאי המוח המתפתחים הללו הינם "חיוניים לתפקוד המוח ולשמירה על הבריאות."




1. הקנבינואידים שבקנאביס מסייעים למוח לגדול
מחקר נוסף שפורסם בכתב העת הבינלאומי לנוירופרמקולוגיה מצביע על ה-(cannabidiol (CBD, כגורם מרכזי לעידוד תהלך הנוירוגנזה במוח. באופן ספציפי, תהליך הנוירוגנזה מתרחש בהיפוקמפוס, זוהי התחדשות של תאי עצב, שנקשרו לכישורי זיכרון וניווט. על ידי הפיכת תאים מתפתחים אלה לחזקים יותר, הסיכויים לפתח דיכאון, אלצהיימר, והפרעות אחרות יורדים ברמה מאוד משמעותית.

2. קנאביס מספקת הגנה למוח מפני סטרס כרוני
כולם סובלים מסוג מסוים של סטרס בחיי היום-היום שלהם. לחץ נפשי משפיע על המצב הרגשי ולאורך זמן הוא עלול לגרום לשינויים בתפקוד המוח. לחץ נפשי הוא גורם נפוץ לחרדות ודיכאון, בעיה אשר מימדיה הלאומיים הולכים ומתרחבים לקראת שנת 2015. על פי מחקר ישראלי, הקנאביס עשויה לשמש כהגנה על המוח מפני ההשפעות של גורמי מתח מתמיד. חוקרים גילו כי "הפעלת קולטני הקנבינואידים מהווה פתח לגישה חדשנית לטיפול בליקויים קוגניטיביים המלווים במגוון של הפרעות נוירו-פסיכיאטריות הקשורות למתח נפשי". המשמעות היא, שהקנבינואידים שבקנאביס מסוגלים להגין על המוח מפני הפרעות ונזקים שעלולים להיגרם למוח כתוצאה ממתח נפשי.

ד"ר אירית עקירב, ממחברי המחקר, קיבלה תוצאות דומות בניסוי שערכה בחולדות שסבלו מלחץ נפשי פתאומי. אף על פי שמחקריה טרם זיהו באופן מדויק את האופן שבו הקנאביס היא מסוגלת להפוך ליקויי למידה וזיכרון הנובעים מלחץ נפשי. ד"ר עקירב הינה אחת מחוקרים רבים אשר מחפשים את הקשר בין הקולטנים האנדוקנבינואידים ליכולת שלהם לעורר תפקודי מוח מועילים שונים.
ממצא מעניין יותר, הראה כי מינון יומי של (THC) הביא לשיפור בזיכרון לטווח הקצר של החולדות, בהשוואה לחולדות שלא קיבלו את הטיפול. בנוסף, החולדות שקיבלו THC הראו סימנים של יכולת למידה גבוה יותר. אז אחרי יום לחוץ, ג'וינט של קנאביס עשוי להיות אופציה הרבה יותר בריאה מאספירין.

3. הקנבינואידים יעילים לטיפול בסוגים שונים של סרטן המוח
הסרטן המכונה thcBrain הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. עם זאת, מחקרים רבים הוכיחו שהקנבינואידים ניחנים בתכונות אנטי-סרטניות. לאחרונה, חוקרים ספרדיים מאוניברסיטת קומפלוטנסה מצאו כי ה- (THC) מסוגל לקטול תאים סרטנייפ במוח. לאחר מתן THC לעכברים שהושתלו בגופם גידולים אנושיים, החוקרים מצאו כי ה-THC למעשה גרם לגידול להתכווץ. התכונות האנטי-סרטניות של הקנאביס יעילות הודות לקולטנים הקנבינואידים המצויים בגופו של כל אחד מאיתנו.

ד"ר פיטר מקורמיק מבית הספר של UEA לרוקחות - היה בין השותפים שהובילו את המחקר באוניברסיטת קומפלוטנסה בספרד: "אנחנו מראים כי השפעות אלה מתווכות באמצעות התגובה המשותפת של שני חברי CB2 וGPR55- של משפחת קולט קנבינואידים. הממצאים שלנו לעזור להסביר אחד מהאפקטים ידועים אבל עדיין הבינו היטב של THC במינון נמוך וגבוה על צמיחת גידול. "למרות שהוכח כי שמן הקנאביס ניחן ביכולת להקטין את היקפם של גידולים סרטניים, מומלץ שחולי סרטן לא יטפלו בעצמם, ללא ההתייעצות עם הרופא שלהם" כך ד"ר מקורמיק.

4. קנאביס מאט את ההזדקנות של המוח ועשוי להועיל בהיפוך נזקי האלצהיימר
למרות שלרוב מעשני קנאביס אינם זוכים להערצה בשל כישורי הזכרון שלהם, הקנאביס עשויה למעשה להועיל לזיכרון באמצעות עצירה או אפילו היפוך בתהליך ההזדקנות של המוח. המחקרים מראים כי לקנאביס יש את היכולת לעצור או להפוך את תהליך מחלת האלצהיימר ומחלות מוח מזיקות אחרות. מתוצאות שפורסמו לאחרונה במגזין "Philosophical Transactions of the Royal Society B", עולה כי  גירוי  המערכת האנדוקנבינואידית במוח, מעודדת את היווצרותם  של מיני "נוגדי חמצון מטהרים".

כך, על ידי הפעילות של החלק הזה של במוח, תאי מוח פגועים מוסרים והיעילות של המיטוכונדריה (האנרגיה שמגיעה לתאים) בתאי המוח משתפרים לאין ערוך. שני הגורמים האלה מעודדים את התיפקוד של המוח, ומקטינים את הסיכוי לדלקות במוח אשר גורמות למלחות כמו אלצהיימר ומחלות קשות אחרות.
אנדראש בילקי-גורזו מהמחלקה לפסיכיאטריה מולקולרית באוניברסיטת בון בגרמניה ואחד ממחברי המחקר, מעודד מהממצאים: "הפעילות של המערכת הקנבינואידית יכולה לשמש כאסטרטגיה מבטיחה להאטת תהליך ההזדקנות של המוח ולהקלה על התסמינים הנלווים למחלות ניווניות."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר