30.8.2014

ארה"ב: מומחים הידועים כמתנגדים לקנאביס מקבלים סכומי עתק מיצרניות משככי הכאבים

חברות התרופות, יצרניות משככי הכאבים מתנגדות לרפורמה בחוקי הקנאביס, כעת הן חוששות מפני גל החקיקה הגואה לשינוי מעמד הקנאביס; על מנת להגן על טיעוני הנגד שלהן ולנסות לעצור את הגלגל, הן שכרו קבוצה של "מומחים"  הידועים כמתנגדים לקנאביס, אלה מקבלים סכומי עתק מיצרניות משככי הכאבים. כאן בישראל, חברות התרופות במצב הרבה יותר טוב: איגוד הרופאים ומשרד הבריאות מנוהל על ידם. 



מומחים בתשלום


בעוד האמריקנים רצים לאמץ את הקנאביס כתרופה או כחומר לצריכת פנאי, המתנגדים רצים לאמץ קבוצה של מדענים ידועים, על מנת שיזהירו את קובעי המדיניות, מפני הקלה בחוקי הקנאביס. "הסיכון גדול מדי", "זה מסוכן", "אין מספיק מחקרים", כך הם אומרים. 

מערכת VICE גילתה שרבים מהמדענים שמתנגדים ללגליזציה של הקנאביס, קיבלו תשלום, מחברות תרופות מובילות, על קידום מוצרים שניתן להחליף בקנאביס. כאשר אנשים אלה צוטטו בתקשורת, הקשרים שלהם עם תעשיית התרופות לא נחשפו.


למשל, ד"ר הרברט קלבר מאוניברסיטת קולומביה. איש אשר זכה להכרה ולכבוד בחוגים האקדמיים,  צוטט בעיתונות ובפרסומים מדעיים, מזהיר מפני השימוש בקנאביס, ומדגיש, כי "צריכת קנאביס עלולה לגרום לבעיות התמכרות רחבות היקף ולפגיעה בבריאות הציבור". אבל כשהוא כותב את מאמרי הדעה שלו נגד הקנאביס עבור חדשות CBS, או מצוטט על ידי ב-NPR או CNBC, מסתירים את העובדה שקלבר שימש כיועץ בשכר עבור חברות תרופות מובילות, בין היתר:  Purdue Pharma - (היצרנית של  OxyContin);  
Reckitt Benckiser  -  (יצרנית Nurofen), ו-Alkermes (יצרנית אופיואיד חדש ורב עצמה בשם Zohydro).

קלבר, אשר סרב להגיב לבקשת VICE, הנו גורם משפיע רב משקל, בוויכוח על חוקיות הקנאביס. לדוגמה, דברים ממאמריו צוטטו על ידי אגוד מטות המשטרה של מדינת ניו-יורק כנימוק להתנגדותם ללגליזציה הקנאביס, גם האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה, עשתה שימוש בציטוטים מדבריו בהודעת אזהרה, שהוציא הארגון נגד קנאביס לשימושים רפואיים.

האם מערכות היחסים הפיננסיות ארוכות הטווח של קלבר עם חברות תרופות, מהוות ניגוד עניינים?
מחקרים גילו כי ניתן לצרוך קנאביס כתחליף למשככי כאבים. תעשיית משככי הכאבים האופיאטים מגלגלת מיליארדים, לאחרונה תעשייה זו מתמודדת עם ביקורת קשה העולה מצד רופאים ומומחים הטוענת, כי משככי הכאבים גורמים ליותר מ- 16 אלף מקרי מוות בשנה (רק בארה"ב), יותר מסך מקרי המוות מהרואין וקוקאין גם יחד. מדענים מציגים את הקנאביס כחלופה בטוחה לתרופות אופיאטיות כמו OxyContin, ומציינים כי אין חשש מפני מוות כתוצאה ממנת יתר של קנאביס.



עוד מתנגדת נחרצת לרפורמה בחוקי הקנאביס בעלת קשרים הדוקים עם יצרניות משככי הכאבים, היא ד"ר א.עדן אווינס, פרופסור לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. אווינס היא אחת המבקרות הנלהבות ביותר הפועלות נגד המאמצים להכשיר את הקנאביס. היא יושבת במועצת המנהלים של ארגון בשם פרויקט SAM, היא צוטטה על ידי כלי תקשורת מובילים כשהיא מותחת ביקורת נגד גל הרפורמות החדשות בחוקי הקנאביס. בשנה שעברה היא אמרה בראיון לטיימס: "כשאתה מתיר לאנשים ללכת לבית מרקחת או לקופי שופ ולקנות שם קנאביס, אתה מייצר את התפיסה, שזה בטוח."

יש לציין, שכאשר אווינס התראיינה על הלגליזציה של הקנאביס עבור כתב העת לפסיכיאטריה קלינית (Journal of Clinical Psychiatry), המפרסם גילה לנכון כי "יחסיה הפיננסיים דורשים חשיפה וגילוי נאות", נמצא כי נכון לחודש נובמבר 2012, אווינס שמשה כיועצת לחברות התרופות Pfizer ו- DLA Piper  ושהיא קיבלה מענק תמיכה למחקר מהחברות Envivo, GlaxoSmithKline, ו-Pfizer".
Pfizer מרוויחה רק משוק משככי הכאבים, יותר מ-7.3 מיליארד דולר בשנה, בשנת 2011, החברה רכשה את King (יצרנית של מספר תרופות אופיאטיות), ויחד הם ייצרו את Remoxy, תרופה מתחרה ל- OxyContin.

גילויים אקדמיים אלה מוסיפים משקל לטענה שחברות התרופות שומרות על קשרים שקטים עם לובי רחב היקף וממומן היטב, הפועל בחריצות לעצירת הרפורמה בחוקי הקנאביס. בחודש יולי, הכתב של VICE לי פנג, דיווח לרשויות על כך שרבים מהארגונים הגדולים הפועלים נגד הקנאביס, כולל הקואליציות הקהילתיות למלחמה בסמים באמריקה, מפעילות רשת של פעילים  (שמחלקים חומרי הסברה ערוכים נגד הקנאביס הרפואית בצרוף קטעי וידאו בסגנון סרטי ה-Reefer Madness), ונשענים על מימון משמעותי מיצרניות משככי הכאבים, כולל Purdue Pharma ו-Alkermes. קבוצות וארגונים למלחמה בסמים כמו Drug-Free_kids, ו-Cadca נעזרים בתקציב שהם מקבלים כדי לממן את האובססיה נגד הקנאביס ואת מס השפתיים לכיסוי בעיית סמים גדולה הרבה יותר  - בעיית ההתמכרות לאופיאטים.

כפי שדווח ב- ProPublica, מומחים, במימון יצרניות משככי הכאבים עוזרים לעודד את ההתמכרות הקטלנית של האמריקאים לאופיואידים כגון OxyContin ו-Vicodin. אקדמאים אלה, במימון שקט של היצרניות הגדולות של משככי הכאבים, מעודדים רופאים לרשום תרופות אלה למגוון של מחלות אשר גורמות לכאבים, מה שמוביל את אמריקה למקום שבו היא נמצאת כיום, צרכנית משככי הכאבים המובילה בעולם ומעצמת מוות כתוצאה ממנות יתר של תרופות מרשם.

מה כל זה אומר על האקדמיה הרפואית של ימינו, ועל האמון שאפשר לתת בה, כאשר מומחים מטעמה, עומדים בדרכו של הקנאביס - חלופה בטוחה יותר למשככי הכאבים
שפטו בעצמכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר