16.4.2015

קולורדו: שפל היסטורי במספר תאונות הדרכים לאחר הלגליזציה

מאז שמצביעי קולורדו הפכו את הקנאביס לחוקי בשנת 2012, המתנגדים לא מפסיקים להזהיר כי התרת הקנאביס לפנאי, תביא לגל של "מסוממים" שינהגו בכבישי המדינה. לעתים קרובות הם נוהגים להזכיר, שכאשר המדינה נתנה תוקף לקנאביס הרפואי בשנת 2001, חלה עלייה בנהגים, שנמצאו נוהגים תחת השפעת קנאביס.


תאונות הדרכים בקולורדו לפי חודשים: כחול- הגבוה ביותר מאז 2002
סגול - המוך ביותר מאז 2002, אדום ממוצע - מאז 2002 


הם גם מצביעים על מחקרים, שמראים כי במדינות אחרות, בהן הקנאביס הוכשר למטרות רפואיות, חלה עלייה במספר הנהגים, שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות, תחת השפעת הצמח. אחד מהארגונים הפועלים בארה"ב נגד הצמח הוא ארגון בשם SAM אחת הטענות האחרונות שלהם היא, שעוד לפני שחנות הקנאביס החוקית הראשונה נפתחה במדינת וושינגטון, מספר הנוהגים במדינה תחת השפעת קנאביס קפץ בשליש.

הבעיה עם הביקורות הללו, היא שהבדיקות מוכיחות רק את קיומם של שרידי קנאביס בדם, שרידים אלה עשויים להישאר בגוף במשך ימים לאחר שההשפעה מתפוגגת - לעיתים אפילו שבועות. היות ולכל אחד יש מערכת חילוף חומרים משלו אשר מתפקדת באופן שונה מאדם לאדם,(בזמנים שונים ובתנאים שונים), ההוכחה היחידה שבדיקה כזאת יכולה להציג היא, שהנהג הנבדק, צרך קנאביס מתישהו במהלך הימים או השבועות האחרונים.

הגיוני, שעם שינוי החוק, תחול עלייה באחוז הנהגים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות שעישנו במהלך החודש שקדם לתאונה. תוצאות אלו הן צפויות כפי שאחוז המבקרים בכנסייה שמעשנים קנאביס עלה, כפי שאחוז השומרונים הטובים שמתנדבים בבתי התמחוי, שמעשנים קנאביס עלה וכדומה לגבי כל היתר. בבחינת התוצאה בקרב מדגם גדול של אנשים, התוצאות הללו צפויות; ולא בהכרח מפני שמהריחואנה עלולה לגרום או מהווה גורם תורם לתאונות, עבירות תנועה או הרוגים, אלא רק מפני שחלה עלייה במספר הצרכנים.

יש מקום להניח שאולי, בחלק מהתאונות הקנאביס מהווה גורם תורם; וזו בדיוק הנקודה: לא קיימת שום בדיקה לאחר תאונה למטבוליטים של הקנאביס, שיכולה להוכיח את הקשר בינו לתאונה.

מאז שהחוק החדש נכנס לתוקף בקולורדו, הפניקה הציבורית מפני "הנהג המסומם" הולכת ומתעצמת. דוגמה מפוקפקת, לסיפור שקרם עור וגידים בקולורדו, מספר על נהג שעלה הכביש בהשפעת קנאביס והתנגש במספר רכבי סיור של המשטרה, אשר חנו בצד היציאה לכביש המהיר. התקשורת המקומית והארצית דיווחו שהנהג נהג תחת השפעת קנאביס "ושכחו" לחלוטין לציין את הפרט "הזניח", כי רמת האלכוהול בדמו הייתה גבוהה הרבה יותר מהמותר ולכן סביר יותר כי האלכוהול הוא הגורם לתאונה. בשיגור האחרון של חברי מארק פישר מקולורדו, גורמי אכיפת החוק שם ובמדינות גובלות הזהירו כי הם רואים יותר נהגים מסוממים על הכביש. המתנגדים לחוק כמובן מזינים את הפאניקה הציבורים כאשר הם מכריזים בכל הזדמנות, שמספר הנהגים "המסוממים", נמצא במגמת עלייה.

לאחרונה הקונגרס קיים דיון בעניין, את הבמה הזאת, מתנגדי החוק יודעים לנצל כדי לייצר פניקה והסתייגות. ג'ון מיכה, רפובליקני מפלורידה: "אנחנו הולכים להיתקל ביותר ויותר נהגים "מסטולים" בכביש ויהיו לכך השלכות". חלקם קראו "למדיניות של אפס סובלנות", כלפי נהגים שבדיקת הדם שלהם תגלה שרידי קנאביס, דבר שיאלץ את הצרכנים שלא לעלות על ההגה לפחות שבועיים לאחר צריכתו.

הדרך הטובה ביותר כדי לאמוד את השפעת הגליזציה על תאונות הדרכים, היא לבחון את מה שקרה בכבישים מאז שהגליזציה נכנסה לתוקף. להלן השוואה במספר ההרוגים בכבישי קולורדו, במהלך שבעת החודשים הראשונים של הלגליזציה, לבין מספר ההרגים בשנה שעברה, ולמען תוצאות מדויקות יותר, נבדק מה היה אחוז ההרוגים הגבוה ביותר מאז שנת 2002, האחוז הנמוך ביותר בכל החודשים מאז שנת 2002 והממוצע עבור כל חודש מאז 2002.

כפי שניתן לראות, מספר ההרוגים בכביש בשנת 2014, ירד בהשוואה לשנת 2013, וכן בהשוואה לממוצע של 13 שנים. שבעת החודשים הראשונים של 2014, הראו ירידה במספר ההרוגים בהשוואה לשנת 2013, בחודשיים שלאחר מכן חלה עלייה קלה בהשוואה לשנת 2013, ובחודש אחד התוצאות היו זהות.


קולורדו: שפל היסטורי בתאונות הדרכים
עמודה ימנית: ממוצע נמוך מאז 2002, עמודה שמאלית: ממוצע גבוה מאז 2002
ממוצע ההרוגים בכבישי קולורדו ירד ב- 2013-2014

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר