23.12.2014

האם הקנאביס באמת פוגע בהתפתחות המינית של בני הנוער ובפוריות אצל המבוגרים?

הטענה לפיה הקנאביס מפריע בתהליך ייצור ההורמונים הקשורים למערכת הרבייה וגורם לבעיות בהתפתחות המינית אצל בני נוער ולבעיות פוריות אפשריות בקרב משתמשים מבוגרים, משמשת בידי המתנגדים ללגליזציה, כאחד מהכלים הנפוצים והיעילים ביותר לייצר פחד מפני הקנאביס ולהרתיע צרכנים קיימים וצרכנים פוטנציאליים.




השאלה החשובה באמת היא - האם יש בסיס לטענות האלה...???

אין ראיות לכך שקנאביס פוגע במערכת הרבייה של הגבר. במחקרים שנערכו בג'מייקה ובקוסטה ריקה לא זוהו הבדלים ברמת ההורמונים בין משתמשי קנאביס לבין גברים שלא צרכו אותו. בסקרים אפידמיולוגיים שנערכו בין צרכני קנאביס, לא עלו ממצאים מחשידים לכך שהקנאביס השפיע לרעה על הפוריות או על איכות הזרע.

בשנת 1974 נערך מחקר לבדיקת השפעת צריכה כרונית של קנאביס על מערכת הרבייה. המדענים דיווחו על ירידה ברמת הטסטוסטרון, על תפקוד מיני מופחת ועל תאי זרע פגומים בקרב גברים אשר זוהו כצרכני קנאביס כרוניים. אותם החוקרים, ערכו ניסוי נוסף אשר הראה כי בעת הצריכה, חלה אמנם ירידה חריפה ברמת הטסטוסטרון, אך ללא כל סימן להשפעה כרונית מתמשכת לאחר תשעה שבועות מהפסקת השימוש, (כלומר, לא נמצא נזק בלתי הפיך לטווח הארוך). בניסוי לא נערכו בדיקות להערכת ההבדלים בנפח או באיכות הזרע.

מחקרים שנערכו מאוחר יותר, לא הצליחו לשכפל את תוצאות הניסוי שנערך ב-1974, אף על פי שהמדענים נתנו לנבדקים מינונים מוגזמים מאוד של THC: עד 20 ג'ונטים ליום לפרק זמן של 30 יום. באחד המחקרים נמצאה ירידה קלה ברמת הריכוז של הזרע, אך מעבר לכך, בכל המחקרים, התוצאות הראו כי לצריכת הקנאביס לא הייתה כל השפעה בפועל על התפקוד המיני או על הפוריות.

השלכות שליליות חמורות נמצאו בניסוי שנערך בבעלי חיים, שקיבלו מינונים מוגזמים של THC, אך כל התופעות השליליות שנגרמו נמוגו עם הפסקת הצריכה והעלמות החומר מהגוף, התופעה נצפתה והוכחה כנוכונה גם בבני אדם וגם בבעלי חיים.

אין שום תמיכה או הוכחה מדעית לטענה שקנאביס פוגע במערכת הרבייה של האישה
לא קיימים מחקרים אפידמיולוגיים שמצביעים על פגיעה בפוריות של נשים שצורכות קנאביס. סקר שנערך לאחרונה מצא כי לצריכת קנאביס (גם אם במינונים גבוהים) אין השפעה על הורמוני המין הנשיים.

מחקרים שנערכו בבעלי חיים ממין נקבה, שקיבלו מינון יומי מוגזם של THC, הראו שינויים הורמונליים ודיכוי של תהליך הביוץ, אך כפי שהוכח בניסוי עם הזכרים, גם במקרה זה יש רברסביליות בעת הפסקת הצריכה.

במחקר בקופי מקקה מולטה ממין נקבה, הקופות קיבלו מינונים גבוהים של THC באופן יום יומי במשך שנה. ממצאי הניסוי הוכיחו לא רק שהקנאביס לא גרם לנזקים, אלא שלאחר מספר חודשים הגוף של הקופות ביסס מחדש את המאזן ההורמונלי שלו והמחזור החודשי שב להיות סדיר במקביל לשימוש הרציף בקנאביס.

אין שום תמיכה או הוכחה מדעית לטענה שקנאביס פוגעת בהתפתחות של מערכת הרבייה אצל בני הנוער
פרסומם של מחקרים שלכאורה הוכיחו את ההשפעה השלילית של הקנאביס על הורמוני הרבייה, הולידו ים של אזהרות מפני הנזקים הפוטנציאליים שעלולים להיגרם בזמן התפתחות המינית בגיל ההתבגרות והם מסייעים ככלי רב שימושי יעיל ביותר, בידי המתנגדים ללגליזציה. אין דבר מרתיע יותר מהאיום על יכולת התפקוד המיני או על היכולת להביא ילדים לעולם.

מלבד דיווח על מקרה אחד של מעשן קנאביס בן 16 שלא הצליח להגיע לבגרות מינית, לא קיימות שום הוכחות או מחקרים שמחזקים את הטענה, כי קיים איום ממשי על ההתפתחות המינית של בני נוער, שצורכים קנאביס במינונים נורמטיבים. צריכת קנאביס מוגזמת אמנם גורמת להאטה בהתפתחות המינית אצל בני נוער ממין זכר, אך היא נמוגה עם הפסקת השימוש בקנאביס.

ניתן לחשוב על סיבות רבות אחרות לכך שלא מומלץ לצרוך קנאביס בגיל הנעורים, אך חשוב שהציבור יידע כי פגיעה באברי הרבייה או דיכוי כרוני של ההתפתחות המינית לא נכללים בין הסיבות האלה.

ללא ספק עדיף היה אילו בני הנוער היו מתרחקים מאלכוהול, טבק, תרופות מרשם, סמי פיצוציות, וכל יתר החומרים הרעילים שבהם ילדים ובני נוער, עושים שימוש כדי "לתפוס ראש". יחד עם זאת אסור לנו, למבוגרים לשכוח את גיל הנעורים, את הפיתויים, את הסקרנות, את הלחץ החברתי, את הרצון להשתלב, את הצורך לחקות את המבוגרים, את הצורך להתמרד כדי להכריז על עצמאות ואת העוצמה שיש לכל זה על ההתנהלות של ילדים ובני נוער.

הציבור של היום כמו גם הנוער, הוא ציבור חכם יותר, פיקח יותר, נאור יותר וחשדן יותר; ציבור שיודע לדלות אינפורמציה ולהסיק מסקנות, ציבור שיודע להבחין בין אמת לשקר ובין עובדות לבדיות; ציבור שהבין את ניגוד האינטרסים בין תעשיית התרופות והפארמה לבין צמח שהתעשייה לא מסוגלת להתחרות בסגולותיו; ציבור שהבין את ניגוד האינטרסים בין תעשיית התרופות והפארמה לבין האינטרס שלו להיות בריא; ציבור שהבין שמי שצריך לפחד, הם השקרנים שיושבים בתפקידי מפתח ומקבלים שכר, לכאורה, כדי לשרת את האינטרס הציבורי, אך בפועל הם מפיצים מידע כוזב, תוך שהם מתעלמים מהנזק שהם גורמים לכלל הציבור.

הטקטיקה והשיטה של המאה הקודמת, אשר הסתמכה על הנאיביות של הציבור, על האמון הבלתי מעורער שלו במנהיגים ובמערכת הרפואית, לא תקפה יותר בדור הזה.

הציבור לאט לאט מבין ומפנים, שאי אפשר לסמוך על הממונים על שלומנו ועל שלום ילדנו וכי האחריות לחשוף את האמת, מוטלת עלינו - על כל אחד ואחת מאיתנו.

שיווק חופשי של חומרים מסוכנים ומזיקים לטווח הקצר והארוך, כמו אלכוהול, טבק אופיאטים, נסאידים, אמפיטמינים וחיסונים - מבלי לפרסם אזהרות מפני הנזקים הבלתי הפיכים שהחומרים החוקיים הללו, עלולים לגרום לצרכנים - הנו פשע לא פחות חמור ואולי אפילו יותר, מהתעמולה השקרית והמפלילה נגד צמח הקנאביס, אשר מונעת מרפא מחולים ושוללת את החופש מחפים מפשע.

מדיניות הסמים של מדינת ישראל, היא מדיניות צבועה, מטעה וחסרת אחריות, היא נגועה באינטרסים זרים והיא פוגעת בכלל האזרחים - על פי דוח של האו"ם משנת 2011, יש בעולם בין 125 ל- 203 מיליון צרכני קנאביס נרדפים. זה הזמן לאחד את השורות, להציף את העובדות ולתבוע שינוי מהותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר