18.10.2014

לצרכני קנאביס, סיכויים טובים יותר לשרוד פגיעת ראש טראומטית

מחקר חדש מגלה כי לאנשים הצורכים קנאביס, יש סיכויים טובים יותר לשרוד פגיעת ראש טראומטית, בהשוואה לכאלה שאינם צורכים אותו.

פגיעת ראש טראומטית


בבדיקה שנערכה באחד מבתי החולים בארה"ב, הסתבר כי שיעור התמותה לאחר פגיעה מוחית טראומטית הייתה נמוכה יותר בקרב אנשים שנמצאו חיוביים ל-tetrahydrocannabinol THC, (המרכיב הפעיל בקנאביס) מאשר בקרב אנשים שהחומר לא נמצא בגופם.

 ד"ר דויד פלורד, אחד מעורכי המחקר, בראיון טלפוני: "נתונים אלה משתלבים עם נתונים קודמים שהראו כי ה-THC עשוי לשמש כמגן עצבי".


'בניסויים שנערכו בבעלי חיים, נמצא כי THC עשוי להגן על המוח לאחר פציעה', כך כתבו ד"ר פלורד ועמיתיו במגזין האמריקאי "The American Surgeon", עם זאת עדיין לא נערכו מחקרים (על ידי גופים רפואיים רשמיים), במגמה לרדת לעומקן של ההשפעות הספציפיות של ה-THC, על פגיעה מוחית טראומטית בבני אדם. 

המדענים סקרו את הנתונים אודות 446 מבוגרים שטופלו במרכז הרפואי לפגיעות מוח טראומטיות, 'Harbor-UCLA' שבטורנס, קליפורניה.

כל המטופלים נשלחו לבדיקה שתאשר או תשלול את נוכחות ה- THC בגופם.

התוצאות הראו כי אחד מכל חמישה חולים שעברו את הבדיקה נמצא חיובי ל-THC וכי אחד מתוך עשרה מטופלים, מת לאחר פציעתו.
2.4 אחוזים מהמטופלים שנמצאו חיוביים ל-THC מתו כתוצאה מהפציעה, בהשוואה למותם של כ-11.5 אחוזים מהמטופלים שהבדיקות שלהם שללו את נוכחתו של ה-THC. 

תוצאות המחקר גילו עוד, כי הסיכון למות כתוצאה מהפציעה אצל אנשים שנמצאו חיוביים ל-THC הייתה נמוכה ב- 80 אחוזים, בהשוואה לפצועים שהבדיקות שלהם שללו את נוכחתו של ה-THC, המדענים ערכו את הממצאים על פי גיל, מין, חומרת פציעה וסוג פציעה. 

ד"ר פלורד: "מחקרים קודמים שהציעו כי אלכוהול עשוי להגן על המוח במקרה של פגיעות טראומטיות, לא לקחו בחשבון את האופציה לנוכחות  ה- THC במוח".

"אנחנו כללנו אלכוהול בניתוח הסטטיסטי שלנו. האלכוהול לא התגלה כחומר שעשוי להגן על המוח, כפי שהראתה זאת הנוכחות של הקנאביס," [...] "מחקרים עתידיים לבחינת ההשפעות של האלכוהול על פגיעה מוחית טראומטית יהיו חייבים לקחת בחשבון את הנוכחות של ה-THC". 

דבר אחד מטריד את ד"ר פלורד והוא, כי הבדיקה לנוכחות THC בדם לא יכולה להבחין בין צרכני קנאביס קבועים לבין צרכנים אקראיים, הבדיקות מראות תוצאות חיוביות ל- THC גם לאחר ימים או אפילו שבועות, מרגע הצריכה בפועל.

ד"ר פלורד: "בהתחשב בכך שהקנאביס לא יקרה והיא בעלת יתרונות רפואיים, שווה להמשיך ולחקור את ההשפעות הטיפוליות שלה".

"לא הולכת להיות תשובה חד משמעית, הקנאביס יכול להיות טוב בשבילך, ורעה בשביל אחר, כמו רוב הדברים בחיים, ובמיוחד ברפואה, התשובה הולכת להיות איפשהו באמצע."

מי שאמר שהקנאביס מזיק למוח - שיקום!

השיפור המשמעותי אשר חל אצל ילדים שמקבלים קנאביס לטיפול במגוון סוגים של הפרעות נוירולוגיות ארוכות טווח,שמקורן בשיבוש כלשהו במערכת העצבים, מהווה הוכחה להשפעה החיובית של הקנאביס על המוח. מדובר באוטיזם ובהפרעות המאופיינות בהתקפים חמורים של עשרות התקפים ביממה; התקפים אלה מלווים בפרכוסים, עוויתות, פגיעה עצמית, נזק לסביבה ועיכוב משמעותי בהתפתחות המוטורית והוורבלית. 

הפרעות מן הסוג הזה עלולות להיות קטלניות עבור תינוקות ופעוטות. הם אינם חזקים דיים מבחינה פיזית, כדי לשאת התקפים אלימים ותכופים כל כך ותרופות חזקות כל כך. למרבה הצער, התוצאה במקרים רבים מדי היא חיים קצרים, רצופי סבל ומוות.

אחד הסיפורים המרגשים על חיי ילדה שניצלו הודות לקנאביס, הוא סיפורה של שרלוט פיג'י (ראשונה משמאל בשורה האמצעית), אשר הפכה לסמל, לאחר שהקנאביס הציל אותה מגזר דין מוות.

בחורף של שנת 2011, לאחר שנים שבהן הם נאבקו ועשו הכל על מנת להציל את חיי בתם, פייג' ומאט פיג'י הגיעו להחלטה הקשה ביותר בחיים - הם חתמו על "צו לא להחיות", זהו צו המורה לצוות הרפואי להימנע מאמצעים להצלת חיים ולתת לטבע לעשות את שלו.

פייג' (האם): "אנחנו חשבנו, שזה קיום נוראי: הרופאים לא צפו שתחייה עוד הרבה זמן, אלה לא חיים, זה עינוי. היא סבלה כל יום כל היום. לא יכולתי להשלים עם זה. היא כבר לא הייתה אנושית, היא הייתה שוכבת בזרועותיי מזילה ריר, מפרכסת, צורחת ובוכה. "

ואז, באקט של ייאוש, או השראה - או אולי שניהם - מאט שהיה בשליחות מטעם העבודה התקשר לפייג' מחו"ל, ובפיו הצעה רדיקלית לטיפול בשרלוט.

"אנחנו חייבים לנסות קנאביס עם שארלוט," הוא אמר לפייג'. "אנחנו חיים במדינה רחומה."

חמשה עשר חודשים מאוחר יותר, אפשר היה לצפות בילדה הקטנה, שגורלה כמעט נחרץ למוות, עומדת במטבח עם אמה, משתובבת, מתכרבלת בזרועותיו של מבקר, משחקת בצעצועים ומשתמשת "בדברן", "מכשיר אלקטרוני שעוזר לה לתקשר.

נודדים בעקבות הקנאביס

בעקבות סיפורי ההצלחה, מספר הולך וגדל של הורים לילדים הלוקים בהפרעות דומות בארה"ב, דורשים את התרופה עבור ילדיהם. משפחות רבות אף נטשו את בתיהן ועברו לקולורדו, למקום בו יש תקווה וסיכוי.

המאבק של הממסד באזרחים שצורכים קנאביס ובחולים שצריכים קנאביס עשוי להפוך לעוד טריגר, שיגביר את סחף הנודדים אל מחוץ לגבולות המדינות שבהן הקנאביס לא חוקי, אל עבר מדינות כמו קולורדו ואורוגואי בחיפוש אחר צדק ובריאות לעצמם ולילדיהם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר