5.8.2014

לגליזציה בעד ונגד: דיבייט בין מערכת הניו יורק טיימס, לבין המשרד למדיניות בקרת הסמים (ONDCP)

מאז ה-26/7, הניו יורק טיימס עושה הרבה "גלים" בתקשורת, זה היה היום שבו המערכת החלה לפרסם סדרת מאמרים בת שישה פרקים, הקוראת לשים קץ לאיסור צריכת הקנאביס. הסדרה מכסה מספר נושאים, היא מציגה את עמדת המערכת ביחס לקנאביס וזכויות אדם, המספר הגבוה של מעצרי קנאביס, ההיסטוריה של הפללת הקנאביס בידי הממשל הפדרלי, מחקרים מדעיים, מידע ארכיוני ותוכניות לרגולציה. לגליזציה בעד ונגד: דיבייט בין מערכת הניו יורק טיימס, לבין המשרד למדיניות בקרת הסמים (ONDCP)

זמן קצר לאחר פירסום מאמר הבכורה של מערכת הניו יורק טיימס, בעניין השקת הסדרה, נתקבלה תגובה רשמית במענה למאמר מהבית הלבן מהמשרד למדיניות בקרת הסמים.

שוב לא עבר זמן רב והוושינגטון פוסט הסיר את הכפפות ושב אל הזירה על מנת למתוח ביקורת על התכחשותו של הבית הלבן, לתוכן המובא בסדרה של ה-NYT.

מאמרי המערכת הרבים שהוחלפו בין הצדדים, ההתכחשות, ההכחשות וההפרכות להפרכות, מתפרסמים מזה מספר ימים וקצת קשה לעקוב אחרי "מי אמר מה".

להלן סיכום הטיעונים ועמדות הצדדים בנושא. הציטוט שמסכם את מאמר המערכת של הניו יורק טיימס, הסתכם במשפט: "הממשלה הפדרלית צריכה לבטל את האיסור על המריחואנה" "Legalize It":

הנימוקים:

  • המחיר החברתי של המלחמה בקנאביס יקר הרבה יותר מהיתרונות על האיסור. בהשוואה לחומרים אסורים אחרים, מתבצעים מספר מעצרים גבוה באופן לא פרופורציונאלי, על עבירות הקשורות בקנאביס, הפללת צעירים שחורים, גבוהה פי 3.7 בהשוואה להפללת צעירים לבנים.
  • בשל החשש מפני האופן שבו הקנאביס עשוי להשפיע על המוח בגיל ההתבגרות, צריך להחיל איסור על מכירת קנאביס לצעירים מתחת לגיל 21.
  • חוק חומרים המפוקחים לא עודכן מאז 1970, כשהקנאביס דורג בדרגת סכנה I לצד חומרים נרקוטיים כמו הרואין, LSD וארס קרפדה רעיל מאוד אשר משמש כסם הזיות, אשר עלולים לגרום להזיות ודום לב. "גרוע מכך: הקנאביס מדורג גבוה יותר מקוקאין ומתאמפטמין, המדורגים בדרגת סכנה II בפקודת הסמים הקשים". (ללא ספק נעשו מאמצים גדולים מאד, להכפיש, להפליל ולקבור את הקנאביס כמה שיותר עמוק ב.ש).
  • ביטול חוק החומרים המפוקחים, יאפשר למדינות להחליט האם להכשיר את הקנאביס בתחומן או לא. 35 מדינות כבר הכריעו לטובת רגולציה כלשהי בחוקי הקנאביס, על מנת לאפשר גישה וצריכת קנאביס לתושביהן, באופן חוקי, למרות האיסור הפדרלי.
  • לא קיים תיעוד למקרי מוות, שנגרמו בעקבות נטילת מנת יתר של קנאביס.
  • הקנאביס פחות ממכר והרסני מהאלכוהול, והאלכוהול מותר בחוק לבני 21 ומעלה.
  • התזכיר של משרד המשפטים, שמתחייב שלא להתערב בהחלטת המדינות להכשיר את הקנאביס, בתנאי שהן תעמודנה בסדרת הנחיות, נותן פתח לממשלה הפדרלית פתח להמשיך ולהתערב, אם לדעתם המדינה מתקשה או כשלה באכיפת החוק מסיבה כלשהי.
  • עד כה, הצעת החוק של ג'יי פוליס, הוא הפתרון המקיף ביותר לביטול החוק הפדרלי האוסר את הקנאביס. הוא קורא להסיר את הקנאביס מרשימת החומרים המפוקחים, לדרוש רישיון פדרלי לגידול והפצה של המוצר, ולהסדיר את הפיקוח על הקנאביס בחוק בדיוק כמו הפיקוח על האלכוהול, באמצעות ה-FDA - מנהל המזון והתרופות האמריקאי וה-BATF - הרשות לאלכוהול, טבק, נשק וחומרי נפץ.
  • הנשיא אובמה, צריך להיות יותר אסרטיבי ולהורות ליועץ המשפטי לממשלה, לערוך מחקר, שיתמוך בהסרת הקנאביס מפקודת הסמים הקשים.
  • חייהם של מאות אלפי אנשים נהרסו או ניזוקו, אנשים נידונים לעשרות שנים ואף למאסר עולם בעקבות הרשעות על אחזקת קנאביס. הרשעה על אחזקת קנאביס, עלולה להוביל: לאיבוד המעמד המקצועי (תואר, רשיון עבודה, מקום עבודה) ואיבוד רישיון הנהיגה; שלילת כיסויים ביטוחיים; ביטול משכנתאות והלוואות בנקאיות; שלילת דיור ציבורי; שלילת סיוע כספי מנזקקים וסטודנטים; שלילת הזכות להופיע כמושבע בבית משפט - לכל החיים; שלילת הזכאות לתלושי מזון והטבות ציבוריות אחרות.
  • המלחמה בקנאביס היא בזבוז של זמן, של משאבי המשטרה ושל כספי ציבור: בארה"ב זה עולה למשלם המסים יותר מ-3,6 מיליארד דולר בשנה, לנו זה עולה יותר מ- 1,6 מיליארד שקל בשנה.
  • בשנת 2011, היו יותר מעצרים על אחזקת קנאביס בהשוואה ליתר הפשעים האלימים בכלל.
  • מתוך 30 אלף הניו-יורקים ללא הרשעות קודמות, שנעצרו על אחזקת קנאביס, ל- 90% לא נרשמו הרשעות לאחר מכן ורק ל- 3.1% נרשמו עבירות על אלימות.
  • לחוקי ההפללה אין השפעה על צריכת הקנאביס, ההערכות קובעות כי כ- 30 מיליון אמריקאים צרכו קנאביס במהלך ארבעת העשורים האחרונים.
  • ככל שהמשטרה מקדישה משאבים גדולים יותר לאכיפת חוקי הקנאביס, כך היא זמינה פחות לטפל בפשעים חמורים, מסוכנים ואלימים. בשנת 2012, יותר ממחצית הפשעים האלימים וכ-80% מעבירות הרכוש נותרו בלתי פתורים.
  • במקום העמדה לדין וכליאה, צריך להציע אופציות טיפוליות לאלו העושים שימוש לרעה בקנאביס.
  • האיסור הפדרלי, מבוסס על דעות קדומות נגד מקסיקנים ונגד שחורים. ממחצית המאה ה-19 עוד לפני האיסור, הקנאבוס נחשב לגידול חקלאי חוקי בארצות הברית. בתחילת המאה ה-19, ניתן היה להשיג קנאביס באופן חוקי, גלוי וחופשי בגבול טקסס. עם זאת, בסופו של דבר הצמח עבר תהליך של דמוניזציה, הוא תלויג כסם של האוכלוסיות "הבלתי מוסריות" (מקסיקנים, כמו גם קהילות שחורות ועניות),  ובשנות ה-30, מעל 30 מדינות אסרו את צריכת הקנאביס למטרות שאינן רפואיות.
  • חוקי המס על הקנאביס שנחקקו בשנת 1937, עברו לאחר תעמולה שהפיצה שהקנאביס גורם "לטירוף" "ולביצוע של מעשי פשע מזוויעים". המטרה הייתה לנסות למגר את שוק הקנאביס ואת הצריכה, באמצעות מיסוי כבד. בשנות ה-50', העונשים הקשורים בעבירות קנאביס הוחמרו והפכו ליותר קשים. רוב המדינות פועלות לריכוך העונשים על עבירות הקנאביס, אך האיסור הפדרלי עדיין מעיב על אמריקה כמו ענן שחור.
  • יש מעט עדויות לכך שהקנאביס גורם לסרטן או למחלות קטלניות אחרות, בהשוואה לחומרים אחרים, הקנאביס הרבה פחות ממכר (9% בלבד, בהשוואה לאלכוהול: 15%, לקוק: 17%, להרואין: 23%, ולטבק: 32%), גם המיתוס שהקנאביס הינו "סם שער" לסמים קשים, הופרך מזמן באופן גורף.
  • הסדרת הקנאביס בחוק, יכולה לסייע במאבק נגד צריכתו על ידי בני נוער.
  • מחקר עצמאי הגיע למסקנה, שהאלכוהול הוא הסם הזמין המזיק ביותר. הקנאביס דורג במקום ה-8, נמצא גם שהקנאביס עלול לגרום רק ל-1/4 מנזקי האלכוהול.
  • הטענה שאומרת כי "אלכוהול וטבק מדורגים כמזיקים יותר מקנאביס, בשל העובדה ששניהם חוקיים, ושאילו הקנאביס היה חוקי, הוא היה מטפס לראש הדירוג" - קלושה. ארגון הבריאות העולמי הגיע למסקנה ב -1995, שגם אם רמות הצריכה של הקנאביס יעלו לרמות הצריכה של האלכוהול והטבק, הקנאביס לא יגרום לתופעות לוואי בריאותיות שליליות דומות לאלו של האלכוהול והטבק.

המשרד הלאומי למדיניות בקרת הסמים (ONDCP): "הקנאביס הוא נושא שקשור לבריאות הציבור"

"צוות העריכה של הניו יורק טיימס, לא הזכיר בטענותיו, את מצבור בעיות הבריאות הקשורות לזמינותו של הקנאביס; בעוד אכיפת החוק, תמשיך לשחק תפקיד חשוב, במלחמה בפשע ואלימות הקשורים בסחר בסמים. ממשל אובמה מתייחס לעניין השימוש בסמים כבעיה הנוגעת לבריאות הציבור, ולא רק כאל בעיה הנוגעת למשפט הפלילי."

הנימוקים:

  • שימוש בקנביס משפיע לרעה על המוח המתפתח.
  • שימוש בסמים בקרב מתבגרים משפיע לרעה על הישגיהם הלימודיים 
  • קנאביס ממכר.
  • נהיגה תחת השפעת קנאביס, בין הדאגות העיקריות.
  • צריכה מוגברת, תגרום לעלויות בריאות גבוהות יותר, ונטל כלכלי על החברה.
  • אלכוהול וטבק חוקיים, אך "העלויות החברתיות שהוא גובה, הרבה יותר גבוהות מההכנסות שהוא מייצר", זו הסיבה שבגללה, ממשל אובמה ו-ONDCP, מתמקדים במניעת השימוש בסמים, במתן טיפול ותמיכה ובמציאת אסטרטגיות משפטיות חדשניות למשפט הפלילי כדי  "לשבור את מעגל השימוש בסמים ומעשי הפשע הכרוכים בו" מאמציהם, יסייעו בשיפור הבריאות והבטחון של כלל הציבור ברחבי ארה"ב. 
  • מחקר מציין, כי מדיניות הפיכת הסמים לזמינים יותר ונגישים, אינה צפויה לחסל את השוק השחור. 
  • מחירי קנאביס נמוכים עלולים לגרום "לירידה משמעותית בפוטנציאל המיסוי על הקנאביס ולהכנסות נמוכות באופן משמעותי למדינות". 
  • "הדיון בנושא הקנביס צריך להיות מנוהל באמצעות ראיות מדעיות, ולא באמצעות אידיאולוגיה ומשאלת לב." (רוב תומכי הקנאביס של היום, יודעים מה זה קנאביס, ולא רק על סמך נסיון בצריכה אלא על סמך מחקרים רבים, על סמך עדויות של מטופלים ועל סמך תוצאות רפואיות מופלאות, לכן את הטענה הזאת על ONDCP לטעון נגד עצמו ב.ש)

מאמר המערכת של וושינגטון פוסט:
"המשרד למדיניות בקרת הסמים הלאומי, אתם משחקים מחוץ למגרש שלכם"

"מאמר המערכת של המשרד הלאומי למדיניות בקרת הסמים, בנוי על חצאי אמיתות ועל 'עובדות' נוקשות, שהוצאו מהקשרן באופן קיצוני, מתוך מחקרים במדעי החברה. התעקשותם האידיאולוגית הדוגלת באיסור, מונעת מהם, לקחת חלק בעלויות וביתרונות שבצריכת הקנאביס."

נימוקים:
  • גם צריכת אלכוהול ושימוש בטבק, משפיעים על התפתחות המוח, ושניהם חומרים חוקיים. אי לכך, טענות ה-ONDCP יכולות להיות תקפות, רק כאשר מדובר בצורך להגביל את הגישה לקנאביס מפני קטינים, אך מופרכות כאשר דנים באיסור מלא.
  • "הקנאביס משפיע על המוח המתפתח", מחקר שצוטט על ידי ONDCP, מספר על קבוצה של 59 נבדקים, שעישנו ממוצע של 4-5 ג'וינטים ביום במהלך 16 שנים רצופות, דבר שהוא רחוק מאוד מההגדרה: "צריכה רגילה ומתונה". "לשם השוואה, רוב משתמשי הקנאביס בקולורדו, צורכים קנאביס בממוצע חמש פעמים או פחות בחודש.
  • גם לאלכוהול ולטבק מייחסים קשר לליקויים קוגניטיביים, ולא רק לצריכת הקנאביס. הטענה של ה-ONDCP, כי צריכת סמים בקרב ילדים בגיל בית הספר, גורמת להשפעה מזיקה על הישגיהם הלימודיים, מקבלת טעם נפגם לנוכח העובדה, שתלמידים, שציוניהם גרועים, הם דווקא אלה שעושים שימוש לרעה באלכוהול. בהשוואה שנערכה בין תלמידים העושים לשימוש לרעה באלכוהול, לבין לתלמידים שלא צורכים אלכוהול נמצא כי ציוניהם של האחרונים היו גבוהים, בהפרשים שבין 32% ל-62%.
  • מדדי ההתמכרות של ה- ONDCP, מבוססים על ממאמר בן 20 שנה, ואף על פי כן המדדים עדיין נמוכים באופן משמעותי, בהשוואה לשיעורי ההתמכרות לאלכוהול וטבק (דבר שהניו יורק טיימס ציין במאמר המערכת שלו). יחסית, הקנאביס ממכר בערך כמו משחקי וידאו. 
  • נהיגה תחת השפעת סמים היא דאגה מוצדקת, כבר עכשיו מתבצעת רגולציה בחוק על מנת להרחיק מההגה נהגים שנמצאים תחת השפעת קנאביס. עם זאת, על הציבור לדעת כי האלכוהול אחראי ל- (40%) מהתאונות הקטלניות, חוסר תשומת לב אחראי ל- (18%) מהתאונות הקטלניות, והקנאביס מעורב אך ורק  ב- (12%) מהתאונות הקטלניות. 
  • המחיר החברתי המשוער, הנובע כתוצאה מצריכת אלכוהול מוגזמת, הוא כ- 223.5 מיליארד דולר בשנה, שוק האלכוהול מניב כ-400 מיליארד דולר. בהשוואה לאלכוהול, הקנאביס מזיק לאין ערוך הרבה פחות מהאלכוהול ולכן מבחינה כלכלית, העלויות שלו צפויות להיות נמוכות בהרבה מאלה של האלכוהול.
  • כיצד יכולה הגליזציה של הקנאביס, לגרום להורדת מחירים דרמטית ובמקביל לגרום לשוק השחור לשגשג?! המחקר שצוטט על ידי ONDCP, לא אמר דבר לגבי האופן שבו עשויה להשפיע הלגליזציה בארה"ב על ארגוני סחר הסמים במקסיקו, כך שדבריהם בעניין מוטלים בספק, כמוכן נשאלת השאלה מדוע ONDCP הציג את הנושא, כחלק מטענה עובדתית התומכת בהכחשותיו.

מחקרים ועובדות מעוררי תהיות בנוגע "לדאגה" של ההנהגה ושל הרופאים בארץ ובעולם, לבריאותו של הציבור

מחקר: קנאביס מסייע בגמילה מאלכוהול. בשנת 2009 התפרסם באתר "Psich Central", מאמר על מחקר מהפכני אשר קבע שניתן לטפל באמצעות קנאביס באנשים שעושים שימוש לרעה באלכוהול ובחומרים אחרים. המחקר התפרסם באתר - BioMed והוא כלל 350 נבדקים. המחקר מצא ש 40% צרכו קנאביס כדי לשלוט בכמיהה לאלכוהול, 66% צרכו קנאביס כדי לשלוט בהתמכרות לתרופות מרשם ו-26% צרכו קנאביס כדי לשלוט בהתמכרות לסמים קשים.

מחקר: הקנאביס מגן על הכבד מפני נזקי האלכוהול. מחקר שבוצע על ידי מדענים סינים ואמריקאים מצביע על כך שאחת מתרכובות הקנאביס מגינה על הכבד מפני נזקים שנגרמים מצריכת אלכוהול ממושכת. המחקר נערך על ידי מדענים מבית הספר לבריאות הציבור ומהמעבדה לאונקולוגיה שבמרכז האוניברסיטאי קנסרדה סון יאט סן שבסין, כמו כן השתתפו במחקר גם מדענים מבית הספר לרפואה מבית החולים הר סיני, שבארה"ב.
מחקר: הקנאביס יעיל לטיפול בהשמנת יתר. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), בכל שנה מתים כ- 2.8 מיליון מבוגרים, כתוצאה מעודף משקל או מהשמנת יתר. למעשה, מגפת השמנת היתר ועודף המשקל, מדורגת במקום החמישי כאחד מגורמי הסיכון לתמותה בעולם. "בנוסף, 44% ממחלות הסוכרת, 23% ממחלות הלב האיסכמיות ובין 7% ל- 41% מסוגים מסוימים של סרטן, מיוחסים לקילוגרמים המיותרים".

מחקר: מחקר מגלה כי, השימוש של בני נוער במריחואנה, אינו מראה השפעה על תאי המוח - בניגוד לאלכוהול. כך קובע מחקר חדש. המדענים סרקו את מוחם של בני נוער בגילאים, שבין 16 ל- 20, לפני ואחרי פרק זמן של 18 חודשים. במהלך אותם 18 חודשים, מחצית מהנערים, שכבר הייתה להם היסטוריה של צריכת אלכוהול ומריחואנה, המשיכו לצרוך אלכוהול ומריחואנה, בכמויות משתנות, המחצית השנייה של הנערים, נמנעו לחלוטין או הקפידו על צריכה מינימלית.

מחקר: נכון להיום, אין שום ראיות מדעיות חותכות המוכיחות באופן חד משמעי שהקנאביס גורם לתאונות דרכים אלכוהול ושימוש באופיאטים מגבירים את הסיכון לתאונות, טענה זו הוכחה והיא מבוססת היטב, לעומת זאת, אין ראיות חותכות לכך שהקנאביס הינו גורם סיכון לתאונות דרכים. המחקרים שנעשו עד כה, במגמה להוכיח שהקנאביס גורם סיכון מכריע לתאונות דרכים, לא הצליחו להגיע לתוצאות משכנעות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר