31.1.2014

הוועדה הבינלאומית למדיניות הסמים בכינוסה האחרון, ביוני 2011: "המאבק העולמי בסמים כשל, לנסות לגליזציה"

התפוצה של הסמים הסינתטיים או סמי הפיצוציות כפי שהם מכונים אצלנו, הולכת ומתפשטת ברחבי העולם כמו שריפה בשדה קוצים. במעבדות פירטיות הרחוקות מלהיות סטריליות מיוצרים תחליפים סינתטיים שאמורים לחקות את ההשפעה של המריחואנה, הקוקאין וסמים לא חוקיים אחרים. המחיר הזול של הסמים האלה, הביא לכך שמיליוני בני נוער ברחבי העולם, עושים שימוש ברעלים האלה, אשר גורמים לפרנויה, התקפי הזיות ואפילו למוות.



את הסמים הסינתטיים, ניתן להשיג בארה"ב בבתי עסק רבים, בעלות של 10 דולר, מחיר השווה לכל נפש. הסמים ארוזים כקטורת או כמלחי אמבט. ככל שיותר אנשים מתנסים בחומרים האלה, התוצאות באות לידי ביטוי בעלייה חדה של הפונים לחדרי המיון. הנפגעים מגיעים כשהם סובלים מקשיי נשימה, קצב לב מואץ, פרנויה והזיות קשות. התסמינים עלולים להימשך ימים, הגמילה קשה ומלווה בקריז כמו הגמילה מהרואין וסמים קשים אחרים. הסמים האלה הוערכו כחזקים פי 40 מהקנאביס!

לבקשת סוכנות הידיעות AP, איגוד מרכזי הבקרה ברעלים, ביצע ב-2011, ניתוח סטטיסטי בפריסה ארצית של המשתמשים בסמים סינתטיים. הממצאים המדאיגים הראו עלייה במספר האנשים המבקשים טיפול רפואי, עקב השימוש בסמים אלה. 
במחצית הראשונה של שנת2011, לפחות 2,700 בני אדם נפגעו מהשימוש בסמים סינתטיים, זאת בהשוואה ל- 3,200 בכל שנת 2010. בקצב הזה, מצבי החירום הרפואיים הקשורים לסמים הסינתטיים עלולים להפוך למגפה.

"רבים מהמשתמשים סובלים מפרנויה קיצונית", אמר ד"ר מארק ראיין, מנהל המרכז לבקרת רעלים בלואיזיאנה. "הנושא החוזר הוא מפלצות, שדים וחייזרים. רבים מפתחים מחשבות אובדניות". 

בקולורדו, ארצות הברית, דווח על עלייה דרמטית במספר מקרי הפונים לחדרי המיון, עקב שימוש בתרכובות סינתטיות המבוססת על חיקוי הקנאביס. רק בחודש אוגוסט 2013, דווח על 263 מקרים של אנשים שהגיעו לבקש סיוע, כשהם סובלים מבעיות בדרכי הנשימה, פרכוסים, התנהגות אלימה והזיות.

התרכובות הללו מעולם לא נבדקו על בני אדם

הסמים האלה ידועים  בארה"ב בכינוים Black Mamba, Crazy Clown, K2 ו-Spice, אצלנו: נייס גאי, מבסוטון, חגיגת, הרצל...

על פי הערכת הרשות למלחמה בסמים, כ-70,000 בני נוער בישראל משתמשים כיום בסמים שונים – בייחוד בסמי פיצוציות ובמריחואנה.

אנדרס רודריגז, ראש היחידה הלאומית למידע ולסטטיסטיקה של הסמים מהמכון לתרופות (ICD) שבקוסטה ריקה, הסביר שהחומרים האלה מכונים קנבינואידים, רודריגז מגדיר אותם כחומרים בעלי מבנה דומה לזה של ה-THC. 
"ישנה קבוצה שנוצרה במעבדה המכונה קנבינואידים סינתטיים. אלה אינם חומרים חדשים, אך הם נלקחים שוב ושוב כדי להפיק מהם סמים חדשים", אומר רודריגז.
Así venden en otros países, ésta droga sintética. Tomada de Internet.
מלבד היותם זולים וקלים להשגה, השימוש בחומרים אלה, אינו מתגלה בבדיקות המקובלות לגילוי סמים. מריחואנה סינתטית מופקת בדרך כלל מעלים יבשים שרוססו באחת מהתרכובות הכימיות, שנוצרו ב-1990 בידי מדען מאוניברסיטת קלמסון לצורכי מחקר. התרכובות הללו מעולם לא נבדקו על בני אדם.

הסם נראה כמו קנאביס, והמשתמשים בדרך כלל מעשנים אותו. מומחים טוענים כי "הסטלה" שלו מזכירה יותר את הקוקאין או ה- LSD.
"מלחי האמבט" אינם מוצרי טואלטיקה כלל, אלה הם גבישי כימיקלים, המיועדים לבליעה או עישון. הסמים האלה מכילים שני חומרים ממריצים חזקים: methylenedioxypyrovalerone (או MDPV) ו-mephedrone, אשר מחקים את הפעילות של הקוקאין ה-, LSD והמתאמפטמין.

עושים צחוק מהחוק

הסמים המתחדשים האלה, נותנים יתרון לסוחרים, כי ברגע שהם מבצעים שינוי רדיקלי בתרכובת שנאסרה (שינוי של פרט במבנה הכימי) ונותנים לה שם חדש, הם לכאורה יצרו סם חדש שאיננו מוגדר כאסור על פי חוק והשימוש והסחר אינם נחשבים עוד לפשע.

היצרנים, הסוחרים והמפיצים של החומרים המסוכנים האלה עושים צחוק מהחוק והחוק עושה צחוק מעצמו. מעל 70 שנה מונהגת מדיניות של רדיפה והפללה שהוכיחה כישלון חרוץ בכל העולם. המתנגדים ללגליזציה, דופקים את הראש בקיר, הם מתעקשים להמשיך ולהשקיע הון תועפות על מלחמה שתוצאותיה ידועות מראש. דווקא עכשיו, בעת שהסחר והשימוש בסמי הפיצוצויות צובר פופולריות אצל בני הנוער, ההנהגה חייבת להוציא את הראש מהאדמה, להבין את המציאות ולקחת אחריות: אין דרך אחרת לשלוט בשוק הסמים מלבד לגליזציה! החוק מעולם לא הרתיע את מי שרצה להתמסטל, זאת עובדה שהמחוקק יהיה חייב לקחת בחשבון, כאשר יידרש לחרוץ את הדין בנושא הלגליזציה של הקנאביס.

הוועדה הבינלאומית למדיניות הסמים בכינוסה האחרון, ביוני 2011: "המאבק העולמי בסמים כשל, לנסות לגליזציה"
ב-2 ביוני 2011 פורסם הדו"ח של הוועדה הבינלאומית למדיניות הסמים(1), ובו המסקנה המתבקשת, לאחר 70 שנה של מאבק עקר, פגיעה בזכויות אדם ובזבוז אדיר של משאבים: "המאבק העולמי בסמים כשל, לנסות לגליזציה".


וכך נכתב בתקציר המנהלים של הדוח: 

המאבק העולמי בסמים כשל, הוא גרם לתוצאות הרסניות ליחידים ולחברה ברחבי העולם. חמישים שנה לאחר כינונה של אמנת האום היחידה בנושא הסמים הנרקוטיים, ו-40 שנה לאחר שהנשיא ניקסון השיק המלחמה של ממשלת ארה"ב בסמים, יש צורך דחוף ברפורמה יסודית במדיניות בקרת הסמים הלאומית והעולמית.


ההוצאות על ההפללה ועל צעדי הדיכוי נגד יצרנים, סוחרים וצרכני סמים בלתי חוקיים הן עצומות ובאופן ברור הן לא הצליחו לצמצם את ההפצה ​​או הצריכה בצורה יעילה. הלכאורה "נצחונות" אשר בהם חוסל מקור אחד או אפילו ארגון לסחר בסמים, הביאו להולדה כמעט מיידית של מקורות חדשים וסוחרים אחרים. מאמצי הדיכוי המכוונים אל ציבור הצרכנים מעכב יוזמות חשובות כמו המאבק לצמצום תופעת מחלת ה- HIV / איידס, או המאבק נגד ההשלכות המזיקות כתוצאה משימוש בסמים כולל מוות. ההוצאות של הממשלה על האסטרטגיות לצמצום הסחר ​​ועל מעצרים, עקרות, והן דוחקות הצידה הוצאות מועילות יותר על מחקרים מבוססי ראיות בעניין צמצום הביקוש וצמצום הנזקים.

ניתן לסכם את העקרונות וההמלצות שלנו כדלקמן:

  • יש לשים קץ להפללה, לדחיקה לשולים ולסטיגמות נגד משתמשים בסמים אשר אינם מזיקים לסביבתם.
  • לאתגר את הציבור, ולא לכפות עליו, תפיסות מוטעות המופצות בנוגע לשוק הסמים, לשימוש בסמים ולתלות בסמים.
  • על מנת לערער את כוחו של הפשע המאורגן ולהבטיח את בריאותם ואת ביטחונם של האזרחים, יש לעודד את הממשלות לערוך ניסויים, באמצעות מודלים לרגולציה משפטית של הסמים, המלצה זו חלה בעיקר על קנאביס, אבל אנחנו מעודדים גם ניסויים אחרים בדקרימינליזציה ורגולציה משפטית שעשויה להשיג את היעדים ולשמש דוגמה לאחרים.
  • יש להציע שירותי בריאות וטיפול לנזקקים ולהבטיח את הזמינות של מגוון שיטות טיפול, להסתייע לא לא רק במתדון ובטיפולים נגד עצירות, אלא לאמץ את תוכניות הטיפול בסיוע להרואין שהוכיחו הצלחה במדינות רבות באירופה וגם בקנדה.
  • ליישם תוכנית הגישה למזרקים סטריליים ואמצעים אחרים לצמצום נזקים, אשר הוכיחה את עצמה כגורם שהביא לירידה בהפצת נגיף האיידס-HIV וזיהומים אחרים הנישאים בדם, וכן לירידה במקרי המוות כתוצאה ממינון יתר קטלני. 
  • לכבד את זכויות האדם של אנשים שמשתמשים בסמים.
  • לחדול מנהלים משפילים כלפי משתמשים, הנחשבים לכאורה לחלק מטיפול כגון: מעצר בכפייה, עבודה בכפייה, התעללות פיזית או פסיכולוגית - או כל דבר הנוגד את הסטנדרטים והנורמות של זכויות האדם או שמבטל את הזכות להגדרה עצמית.
  • החלת העקרונות והמדיניות שצוינו לעיל, על המעורבים בקצוות התחתונים של שווקי הסמים הלא חוקיים, כגון חקלאים, שליחים, ומפיצים. רובם בעצמם מכורים לסמים או שהם קורבנות של אלימות והפחדה. מעצרם וכליאתם של עשרות מיליוני אנשים כאלה בעשורים האחרונים, מילאה את בתי הסוהר והרס חיים ומשפחות מבלי לצמצם את תפוצת הסמים או את כוחם של ארגוני הפשע. מסתבר שאין גבול למספר האנשים שמוכנים לעסוק בתחום הסמים כדי לשפר את חייהם, לפרנס את משפחותיהם, או פשוט להיחלץ מחיי עוני. יש להפנות את משאבי אכיפת הסמים לדברים אחרים.
  • להשקיע בפעילויות שימנעו מראש מאנשים צעירים את השימוש בסמים ושימנעו בעיות חמורות יותר מאלה שכבר משתמשים בסמים. 
  • להימנע מססמאות פשטניות כמו "פשוט תגיד לא" או ממדיניות של "אפס סובלנות" לטובת מאמצים חינוכיים המעוגנים בתוכניות מידע ומניעה, המתמקדות בכישורים חברתיים ובהשפעות הלחץ החברתי. מאמצי המניעה המוצלחים ביותר עשויים להיות אלה המיועדים לקבוצות סיכון מסוימות.
  • יש להתמקד בדיכוי של ארגוני פשע אלימים, אבל יש לעשות זאת בדרכים שיערערו את כוחם ויאפשרו להגיע תוך זמן קצר לצמצום האלימות והטרור, שהם מנהיגים. מאמצי אכיפת החוק לא צריכים להתמקד בצמצום שוק הסמים כשלעצמו, אלא בצמצום הנזקים שהם גורמים ליחידים, לקהילות ולביטחון הלאומי.
  • יש להתחיל את השינוי במשטר איסור הסמים הבינלאומי. להחליף את המדיניות ואת האסטרטגיות הנובעות מאידאולוגיה ואינטרסים פוליטיים, במדיניות פיסקלית ואחראית ובאסטרטגיות המבוססות על מדע, בריאות, ביטחון וזכויות אדם - תוך אימוץ קריטריונים מתאימים להערכתם. 
  • יש לסקור את הסמים שברשימת פקודת הסמים הלא חוקיים ולבדוק אילו מהם מראים אי התאמה ברורה, כמו הקנאביס, עלי הקוקה וה-MDMA. יש לוודא כי האמנות הבינלאומיות, מתפרשות ו / או מתוקנת, להתיר ניסויים להפחתת נזקי הסמים, דקרימינליזציה ושינויים במדיניות הרגולציה המשפטית של הסמים.
לשבור את הטאבו ולבצע רפורמה. הזמן לפעולה הוא עכשיו!


הדוח ומסקנותיו פורסמו כאמור ביוני 2011 ועדיין רוב המדינות בעולם, כמו גם מדינת ישראל, ממשיכות להחזיק במדיניות ואסטרטגיות הנובעות מאינטרסים פוליטיים וכלכליים ונכון לעכשיו, אין שום סימן לכך שיש בדעתן ליישם את המלצת הדוח: "להחליף את המדיניות ואת האסטרטגיות הנובעות מאידאולוגיה ואינטרסים פוליטיים, במדיניות פיסקלית ואחראית ובאסטרטגיות המבוססות על מדע, בריאות, ביטחון וזכויות אדם".

באותה ועידה, קופי אנאן, פול וולקר וריצ'רד ברנסון חברו לנשיאים לשעבר פרננדו אנריקה קרדוזו (ברזיל), סזאר גביריה (קולומביה) וארנסטו זדייו (מקסיקו) ולחברים מכובדים נוספים בוועדה, קבעו שהגיע הזמן "לשבור את הטאבו" ולמצוא חלופות למלחמה הכושלות בסמים ולעודד ממשלות ליישם את המודלים של הרגולציה המשפטית של הסמים, בעיקר מריחואנה".
לאחרונה, הנשיאים הנוכחיים חואן מנואל סנטוס (קולומביה), אוטו פרז מולינה (גואטמלה), וחוזה מוחיקה (אורוגוואי) נענו לקריאה בנוגע לרפורמה. דוח שהופק בחודש מאי האחרון, על ידי ארגון מדינות אמריקה, לבקשתם של ראשי המדינות באזור, כלל גליזציה של קנאביס כחלופה סבירה למדיניות הנוכחית.


גם בדבוס התקיים דיון בנושא הלגליזציה

 בפורום הכלכלי העולמי בדבוס השנה, קרה דבר יוצא דופן. ארבעה מנהיגים בינלאומיים, התכנסו על במה באולם גדוש,  כדי לדון בעתיד מדיניות הסמים: מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן, קן רות', מנכ"ל ארגון Human Rights Watch, הנשיא חואן מנואל סנטוס מקולומביה והמתנגד היחיד בפנל: ריק פרי, מושל טקסס. הם דנו ביתרונות והחסרונות של הדקרימינליזציה והרגולציה. בפנל בדבוס הונח על השולחן נושא נפיץ מבחינה פוליטית הנוגע ללב ליבו של הממסד הכלכלי. האווירה הייתה רגועה, אבל הפרשנות הייתה חדה כתער. ואלה הם חמשת העיקרים מהישיבה בדבוס:
  • להתמקד בתוצאות של מדיניות הסמים השגויה (הרס משפחות, הוצאות על מעצרים, הפללה...).
  • להתבסס על המדע כאשר דנים בדרכי פעולה בקשר לסמים.
  • להחרים את הרווחים הבלתי חוקיים של קרטלי הסמים.
  • להיזהר מאפקט הבלון, כאשר מבקשים לרסן את הסחר ​​בסמים לא חוקיים. ("אפקט הבלון" הוא כינוי למדיניות הסמים בארצות הברית, זהי אנלוגיה בין המאמצים למגר את ייצור הסמים הבלתי חוקיים במדינות דרום אמריקה לבין מה שקורה לאוויר בתוך בלון לטקס כאשר הוא נלחץ, האוויר נע, אבל לא נעלם. לחץ המופעל באזור אחד דוחף את האוויר לתוך אזור אחר שיש בו פחות התנגדות).
  • להבחין בין סוגי הסמים השונים, כאשר דנים בדקרימינליזציה וברגולציה.

קונצנזוס נדיר לגבי הכיוון העתידי של הרפורמה במדיניות הסמים, הולך ומתהווה. כמעט כולם מסכימים שמודל אחד לא יכול ולא צריך להתאים לכולם. בהתחשב בסיכונים הנובעים מהשימוש בסמים, הפאנליסטים בדאבוס קידמו בברכה את היוזמות האחרונות באורוגוואי ובמדינות קולורדו ווושינגטון שבארה"ב.

לשבור את הטאבו ולבצע רפורמה. הזמן לפעולה הוא עכשיו!


בראיון ל"ניו יורקר, הנשיא אובמה דיבר על השימוש בסמים בעברו ואמר שהמריחואנה לא יותר מסוכנת מאלכוהול, הוא גם מתח ביקורת על הפערים הגזעיים במעצרים ואמר כי הלגליזציה של המריחואנה בקולורדו ובוושינגטון היא "חשובה".

המלחמה הבינלאומית הכושלת בסמים מקרטעת מזה עשרות שנים. הגיע הזמן לשים את כל האופציות על השולחן ולמצוא את האסטרטגיה הנכונה לסגת ממלחמה שלא ניתן לנצח.

לגליזציה של הקנאביס שתבטיח פיקוח על איכות החומרים המופצים ועל סחר הוגן, עשויה להציל בני נוער רבים מפני הכימיקלים הקטלניים שנמכרים היום בפיצוציות ומפני נזקי האלכוהול. גם את ההון שנזרק על רדיפה והפללה של חפים מפשע, ניתן לנצל למטרות חברתיות מועילות יותר כמו למשל: גמילה, טיפול ושיקום של אלה שבכל זאת ימשיכו להיפגע מהשימוש בסמים קשים ואלכוהול.

בארץ אין סטטיסטיקה ברורה לגבי מספר המשתמשים בסמים הסינתטיים, אין גם דיווח מסודר מבתי החולים בנוגע למספר הפונים בעקבות השימוש בחומרים אלה, רק במקרים של מוות והרעלות קשות. כאמור לא ניתן לגלות את הסמים האלה בבדיקות המקובלות לגילוי סמים בדם ואם החולה לא דיווח, בית החולים לא יכול לדעת. יש להניח הנחה מדאיגה, שבשל המחיר והנגישות, סמי הפיצוציות, הם הפופולריים ביותר בקרב בני הנוער.

תופעה: פגיעות קשות מצריכת סמי פיצוציות
שני נערים נתפסו ברכב ששקע בבוץ, ברכב נמצאו מאות שקיות סמים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר